Ако се оплакваме от постоянно чувство за изтощение, трябва да потърсим възможните причини за умората и начините да си възвърнем енергията и радостта от живота.

 

Всеки от нас е имал дни, в които се усеща отпаднал или в недобра кондиция. Усещането за изтощение може да бъде причинено от явни фактори като недостиг на сън заради ритъма ни на живот или поради често боледуване. Но съществуват и други възможни причини за оплакването от постоянна умора, водещо до срив в качеството на живот.



Според специалистите някои лесни промени в начина на живот и на хранене, коригирането на дефицити на хранителни вещества и др. могат да помогнат в по-голямата част от случаите.


Недостиг на сън и непълноценен сън – качеството на съня, който трябва да бъде спокоен и непрекъснат, е от съществено значение за цялостното здраве, за освобождаването на хормони на растежа и за възстановяване и регенериране на клетките. Въпреки че нуждата от сън е индивидуална, Американската академия по медицина на съня препоръчва хората в активна възраст да спят поне 7 часа на нощ за оптимално здраве. Проблемите със съня (трудности при заспиване или неспокоен, накъсан сън) могат да бъдат свързани с редица фактори, включително менопауза, заболявания, хроничен стрес, влошена среда за сън и прекомерна умствена стимулация.


При оплакване от безсъние е важно да се потърси помощ от специалист, за да получим подходяща грижа и лечение. Междувременно може да потърсим природни решения за подобряване качеството на съня – например, допълнителен прием на магнезий, който е изключително важен. Когато сме изложени на хроничен стрес, това води до дефицит на ценния минерал в организма. Едно от подходящите решения за регулиране на този дефицит е приемът на магнезий под формата на минерална сол – т. нар. Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат. При проблеми със съня, включително под влияние на силен стрес – при безсъние или трудности при заспиването вечер, непосредствено преди лягане се приема т. нар. „Гореща 7“ – 10 таблетки от сол №7, разтворени в топла вода, която се изпива бавно, на малки глътки.


Дефицит на хранителни вещества - недостигът на някои хранителни вещества: желязо, витамини от групата В, витамини D и C, а също и магнезий, може да е свързан с постоянно усещане за изтощение, дори и когато сънят е достатъчен. Тъй като подобни дефицити се срещат нерядко, добре е да се провери възможно наличие на желязодефицитна анемия или дефицити на тези важни за организма витамини и минерали. Ако усещането за умора е свързано с този тип дисбаланс, състоянието бързо се подобрява, след като нивата им се нормализират.


Здравословни проблеми – при оплакване от необяснима, хронична умора, е важно да се потърси помощ от специалист, за да се изключат възможни състояния като: сънна апнея, хипотиреоидизъм, рак, синдром на хроничната умора, множествена склероза, тревожни разстройства, проблеми с бъбреците, депресия, диабет и фибромиалгия и др. 


Небалансирано хранене – начинът ни на хранене оказва значително влияние върху начина, по който се чувстваме. За да поддържаме стабилни нива на енергия и да получаваме хранителните вещества, от които организмът се нуждае, е важно да се храним балансирано. Недохранването или прекомерният прием на преработени храни може да доведе до дефицит на калории и хранителни вещества, водещо на свой ред до изтощение. Следването на диета с ниско съдържание на свръхпреработена храна и добавена захар, но с богатите на хранителни вещества плодове, зеленчуци, бобови растения и източници на протеини като риба и яйца може да помогне за намаляване на умората и за пълноценен сън.


Дехидратация – проучвания сочат, че недостатъчният прием на вода и течности води до по-ниски нива на енергия и намалена способност за концентрация. Дехидратацията засяга целия организъм, повлиява негативно съня, нивата на енергия и издръжливостта. Честите симптоми на дехидратация, освен жаждата, са: умора, виене на свят и главоболие. Важно е да се грижим за достатъчния прием на вода, за да възстановим изгубените през деня течности.


Други често срещани причини за умора - зависимост от наркотични вещества или алкохол; работен режим на смени, който нарушава естествените биоритми; заседнал начин на живот и др.


Каквито и да са причините, важно е да знаем, че хроничната умора не е нормално състояние, факторите за нея трябва да се открият своевременно и да се вземат мерки за повишаване на нивата на енергия.

 

Референции: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482512/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26039963/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019700/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26290294/
www.graefin-wolffskeel.de
Шуслерови соли и хранене според биоритмите - автор: Графиня Ангелика Волфскийл фон Хайхенберг, Сиела, 2016 г.