И последните празнични трапези бяха раздигнати, козунаците и яйцата отдавна са изядени, но споменът за тях остана да ни „топли” под формата на няколко излишни килограма около талията. И тъй като морето и басейните вече ни очакват, за пореден път си казваме, че е крайно време да се вземем в ръце и бързо да направим нещо. Какво обаче да е то? 

 

На първо място нека не забравяме, че дали ще успеем да се вмъкнем в любимата лятна рокля всъщност не е най-голямата драма на света. Наднорменото тегло далеч не е само козметичен проблем! Затлъстяването в областта на корема и талията е един от маркерите, които подсказват неколкократно по-висок риск от поява на диабет, инсулинова резистентност и метаболитен синдром, хипертония и дори преждевременна смърт. 



Очевидно не става въпрос само за начина, по който изглеждаме, а и за това дали искаме да бъдем здрави и да поживеем по-дълго и по-добре. Ето как да намалим обиколката на талията и отново да се оглеждаме в огледалото със задоволство. 

 

Хранене (а не диета) за тънка талия 


Тук не става въпрос за това да стоим гладни, а как да подберем „добрите” храни, които са приятелски настроени към талията ни. Ето някои от най-подходящите за целта:  

 

  • Бадеми – те съдържат добро количество здравословни мазнини и фибри, които ни засищат и помагат да се предпазим от преяждане. Ако ги хапваме всеки ден (в неголеми количества!), успешно ще потискаме усещането за глад и желанието за консумация на нездравословни храни. Съдържат и много магнезий - ключов компонент за изграждане на мускулите. Ако имаме повече мускулна маса, по-лесно ще изгаряме повече мазнини в областта на корема (след малко отново ще стане дума за това). Можем спокойно да ги включим в закуски и салати. 
  • Боб – редовната консумация на различни видове боб спомага за редуцирането на телесните мазнини и подобряване на храносмилателния процес. Държи ни заситени по-дълго време и също ни предпазва от преяждане като отличен източник на разтворими фибри. Бобът е богат и на протеини, които ни осигуряват повече енергия. Подходящ за ежедневна консумация в салати, супи или основни ястия.
  • Целина - за да се радваме на плосък корем, нека пълним чиниите си с много зеленчуци, например целина. Тя е нискокалорична, пълна с фибри и съдържа калций и витамин С, които помагат за редукцията на теглото. Ако пием половин чаша сок от целина преди обяд или вечеря, ще подпомогнем отделителните процеси и детоксикацията на тялото. 
  • Краставици – класика в диетите, изключително освежаваща и нискокалорична храна, но пък богата на минерали, диетични фибри и витамини. Една салата от краставици всеки ден ще улесни изчистването на тялото от токсините, а и в допълнение ще ни зарадва с по-свежа и сияйна кожа заради високото съдържание на витамини В и С.
  • Домати – вторият крайъгълен камък на успешните диети. Нискокалорични и отличен източник на антиоксиданти, ликопен, витамини С и А – все фактори, които ускоряват топенето на мазнините и спомагат за контролирането на обиколката на талията. Така че, за да се радваме на здраво и красиво тяло, е важно да ги включим в ежедневното си хранене. 
  • И на финала за десерт – ябълки, богати на полезни вещества и съединения, които ни помагат да избегнем преяждането. Според едно бразилско проучване жените, които хапват повече ябълки, губят и повече килограми по време на диета. Ябълките съдържат и пектин, който е много полезен за редукцията на тегло. Той понижава нивото на холестерола, триглицеридите и кръвната захар, извежда токсините от организма, подобрява перисталтиката и храносмилателния процес. 

Упражнения стопяват мазнините в областта на талията 

Храните – приятели на тънката талия, за които говорихме дотук, играят важна роля за постигането на по-добра фигура, но само ако се съчетаят с редовни упражнения. Добрата новина тук е, че те са много лесни за изпълнение, можем спокойно да ги правим у дома си без специални уреди или помощ от фитнес инструктор.

 

  • Коремни преси – според експертите те са на първо място сред упражненията за изгаряне на мазнини. За начинаещи – правят се всеки ден 2 или 3 серии с по 10 повторения от всеки вид. За какво да внимаваме: да дишаме равномерно, което ще ни улесни при изпълнението им. 
  • Класически коремни преси – лягаме по гръб, свиваме колене, стъпалата са на земята. Слагаме ръцете зад главата и повдигаме торса към тавана. Задържаме за секунда и бавно спускаме тялото в изходна позиция. При повдигане на тялото издишаме. При връщане в легнало положение – вдишваме. 
  • Коремни преси с усукване – позицията е същата, но при повдигане усукваме тялото, като се стремим да придвижим лакътя към срещуположното коляно. Изпълняваме ги в двете посоки. 
  • Коремни преси с усукване и свиване на краката – същата позиция, но повдигаме и краката (все едно въртим педалите на велосипед). Целта е да се докосне лакътят на едната ръка със срещуположното коляно. Редуват се десен крак – лява ръка и ляв крак – дясна ръка. 
  • Двойни коремни преси – от същата изходна позиция, повдигаме едновременно торса и колената към гръдния кош. Едно от най-ефективните упражнения за намаляване на корема, особено при жените. 
  • Вертикални коремни преси – легнали удобно, изправяме крака перпендикулярно на пода. Повдигаме ръцете си и горната част на тялото към пръстите на краката, като опитваме да достигнем възможно най-високо. По-сложния вариант (за напреднали) – едновременно повдигаме краката и торса нагоре. Задържаме за малко и лягаме на земята. 

Освен коремните преси, има и други много ефективни упражнения за изгаряне на мазнините в областта на корема и талията: 

 

  • Планк – изходно положение като за лицеви опори. Лактите са на пода, точно под раменете. Тялото е изпънато в една равнина. Задържаме позицията колкото се може по-дълго. След малка почивка правим още 1 повторение. 
  • Коремен вакуум – изходна позиция - изправени. Поемаме дълбоко въздух и издишаме почти докрай, като в същото време „гълтаме” корема навътре и нагоре (към гръдния кош). Задържаме възможно най-дълго (за начало може да броим до 10), след което отпускаме и вдишваме. Правим 10 повторения. 

Природни средства за ускорено изчистване на натрупаните мазнини

Ако заложим само на спорта, без да контролирате това, което ядем, то ефектът ще бъде и бавен, и нестабилен. Но ако искаме да си подсигурим по-бърз и сигурен ефект, освен на спорта и балансираното хранене, можем да заложим и на комбинация минерални соли за ускоряване на метаболизма, подобряване на обмяната на веществата и разграждане на мазнините. Сутрин се приема Шуслерова сол №10, която стимулира функциите на отделителната система и детоксикацията. На обяд - сол №5, която балансира нервната система и ни предпазва от преяждане от стрес през работния ден. Вечер - Шуслерова сол №9, която стимулира метаболизма и подобрява преработването на по-мазните храни. Смучат се 5 табл. от всяка сол, за период от 2 месеца. За най-добър ефект можем да направим няколко курса годишно. Към приема на солите на таблетки е добре да се добави Шуслеров мехлем №10, който ускорява разграждането на мазнините при затлъстяване, като сутрин и вечер се нанася с лек масаж в областта на корема и талията.


Освен минералните соли, природата ни е дарила и с ароматни подправки, които могат да ни помогнат да ускорим метаболизма и да изгорим излишните мазнини. Сред тях са канелата, куркумата, черния пипер и лютивия червен пипер. Нека не ги пропускаме, когато подправяме любимите си ястия.


И не на последно място, защото е много важно - нека си даваме и време за почивка. Но не пред телевизора, а като излизаме на слънце. Не само, че ще подобрим настроението си (и тена си!), но и ще стимулираме обмяната на веществата, за която е важен и синтезът на витамин D.