Ако ставането от леглото сутрин ни коства херкулесовски усилия, ако в пика на работния ден едва се удържаме да не заспим на бюрото, а към края му сме се вкопчили в третата или... петата чаша кафе за деня,  добре е да вземем мерки и да захраним организма си с повече сили в оставащите месеци до пролетта.


Усещането за постоянна умора е сред най-честите оплаквания през зимните месеци. Какви са обичайните причини и как да си помогнем? 


Когато денят е по-къс, тялото ни произвежда повече мелатонин. В резултат се чувстваме сякаш не ни достигат сили и постоянно ни се спи. Повишеното производство на хормона на съня също така е свързано и с намаляване на нивата на серотонина. Така към умората и сънливостта се добавят тъжно или тревожно настроение, мудност и загуба на мотивация. Нищо чудно, че ни е така трудно да станем от леглото, а да стигнем до залата за фитнес ни изглежда невъзможно. Въпреки това, има няколко прости стъпки, които можем да предприемем, за да се почувстваме по-добре по време на студените, мрачни месеци.


 

Нуждаем се от повече светлина...

Недостигът на слънчеви лъчи през зимата може да наруши деликатния баланс на циркадните ритми на организма. Но как да си осигурим повече слънце? Като полагаме усилия да излизаме навън и да се възползваме от естествената светлина, колкото е възможно по-често. Дори и да е за една бърза разходка по обяд, това ще повиши нивата на енергията, ще регулира кръвното налягане и ще повдигне настроението. Слънчевата светлина е също нашият основен източник на витамин D. Дефицитът на този витамин се среща много по-често, отколкото предполагаме, особено през зимните месеци. Той оказва огромно влияние върху това как се чувстваме, играе важна роля за растежа на клетките, за здрави кости, за добър имунитет и др. Ако в организма има оптимална концентрация на витамин D, тялото се възстановява много по-бързо и по-ефективно – както след физическо натоварване, така и след боледуване. Освен разходките на слънце, добре е да хапваме също така повече яйчен жълтък, мазни риби, зърнени храни и млечни продукти.

 

...и от по-добър сън

Всички знаем, че ако спим по-малко часове, отколкото са ни нужни, на следващия ден няма да имаме сили за нищо. Но, ако прекалим с часовете почивка – резултатът ще е същият. На следващата сутрин ще сме мудни, отпуснати, замаяни. Затова е важно да спазваме един балансиран ритъм на работа и сън, като се събуждаме приблизително по едно и също време всеки ден и се стремим към обичайните осем часа сън на нощ. За тези, които изпитват трудност да се отпуснат и да заспят дълбоко, е важно да превърнат спалнята си в уютно местенце за почивка, а не в заместител на бюрото в офиса. И да избягват екраните на телевизора, таблета, компютъра поне един час преди лягане. Кофеинът и алкохолът са също основни врагове на добрия сън. 

 

Повече движение = повече енергия 

Когато се чувстваме без сили, дори самата мисъл за спорт може да ни изглежда абсурдна. Изразходвайки енергия обаче, ние всъщност се зареждаме с още повече от нея! Изследване на Университета в Джорджия, САЩ, показва, че дори хора със заседнал начин на живот, които се занимават само с 20 минути спорт, с ниско до умерено аеробно натоварване три дни в седмицата в продължение на шест седмици, постигат значително повишаване на общото си енергийно ниво.


Умереното движение и натоварване (особено в сутрешните часове) води до освобождаване на ендорфини, които помагат на организма да се справи с умората, облекчават стреса и напрежението и ни носят спокойствие и добро настроение. Ако спортуваме в края на работния ден пък, това подобрява качеството на съня. 

 

По-малко захар и повече фибри

Когато посягаме към кафето или към любимия десерт, първоначално усещаме прилив на енергия и се чувстваме чудесно. Но крайният резултат е катастрофален. За да имаме постоянен прилив на енергия през целия ден, важно е да започнем деня си с подходящата закуска – например овесени ядки. Те са източник на витамини от групата В, които помагат за превръщането на храната в енергия, и на бавни въглехидрати и фибри – с тяхна помощ се чувстваме заситени за по-дълго време, имаме стабилни нива на енергия и избягваме неконтрулируемия глад през деня. Ето още кои храни ще ни помогнат да се чувстваме бодри и енергични през целия ден: бадеми, банани, спанак, мазни риби, ябълки, кафяв ориз, бобови храни.

 

Витамини и минерали 

Балансираната диета е добре да се допълни с прием на витамини B-комплекс, рибено масло или ленено семе (Омега 3 мастни киселини) и витамин D. Консултирайте се с вашия лекар или фармацевт за препоръчителния им прием.


Шуслеровите терапевти препоръчват и следната утвърдена комбинация минерални соли за повишаване нивата на енергия и за добро настроение – Шуслерови соли №3, №5 и №8, по 3 табл. от всяка сол дневно, разпределени сутрин, обед и вечер, за период от 6-8 седмици. Ако ежедневието ни е много натоварено, можем също да разтворим всички таблетки в бутилка вода и да отпиваме от нея на малки глътки през целия ден. Допълнителен плюс на този вид прием е, че хидратираме достатъчно тялото си. Шуслерова сол №3 железен фосфат осигурява достатъчно кислород на клетките. Шуслерова сол №5 калиев фосфат балансира нервната система и психиката, зарежда с енергия, а също и стимулира мозъка при умствено, емоционално и психическо изтощение. Шуслерова сол №8 натриев хлорид координира баланса на течности в тялото.