С наближаването на края на учебната година нараства напрежението за всички семейства с ученици, на които им предстоят важни изпити. Някои тийнейджъри преминават тези периоди с лекота или поне с присъщото за възрастта им безгрижие. Но при други нивата на стреса се повишават до степен, в която се стига до редица оплаквания и дори здравословни проблеми.

 

Промени в поведението са сигнал за тревожност



Ако не сте сигурни как точно се чувства детето по време на засилената подготовка за изпити, внимавайте за промени в настроението и поведението му. Обърнете внимание на следните признаци, че ученикът е стресиран и има нужда от допълнителна помощ и подкрепа:

 

  • Резервирано поведение, прекомерна вглъбеност, откъсване от околните;
  • Загуба на интерес към нещата, които обикновено го вълнуват;
  • Необичайни промени в навиците на сън или хранене;
  • Повишена нервност и раздразнителност и др. 

 

Повишена тревожност, усещане за постоянна умора, нарушения на съня, храносмилателни смущения – всички тези оплаквания могат да са резултат от предизпитната „треска” при по-емоционалните и чувствителни ученици. Някои изпадат буквално в състояние на паника и пълен блокаж, когато се явяват на изпит. А при част от младите хора тези страхове и притеснения се запазват и в следващите години – като студенти, а на по-късна възраст и като работещи, когато се явяват на интервюта за работа или им се налага да изнасят презентации пред публика, дори и това да са само колегите в офиса.

 

Има ли начини да се повлияе върху тези смущения, така че засегнатите от тях да подобрят възможностите си за успех? Ето някои идеи как можем да си помогнем.

 

Супер храни за по-добра концентрация и запаметяване. Каква е подходящата диета за по-добро функциониране на нервната система и мозъка, за по-добра концентрация и памет, за овладяване на стреса и по-добро настроение? Основна част от менюто трябва да са пълнозърнестите и бобови храни, пресни плодове и зеленчуци. Овесените ядки, пълнозърнест хляб и кафяв ориз подобряват циркулацията на кръвта и действат положително върху функционирането на мозъка. По принцип храните, източници на бавни въглехидрати, позволяват поддържането на стабилни нива на енергия през целия ден, което ни е особено нужно в периоди на стрес и умствено натоварване. Полезни са за паметта и концентрацията, благодарение на богатото си съдържание на фибри.

 

Друга много важна група храни за доброто функциониране на мозъка са ядките и семената, особено орехите и бадемите, които съдържат важните витамини А, Е и тези от групата В, както и Омега-3 мастни киселини. За десерт ученикът може да се поглези с малко черен шоколад (70% какао), който действа енергизиращо и увеличава притока на кръв в мозъка.

 

Избирайте качествени храни в умерено количество и избягвайте такива, съдържащи рафинирана захар, която води до рязко покачване на нивата на кръвната захар, а това превъзбужда нервната система.

 

Внимавайте за достатъчния прием на вода. При дехидратация страдат всички органи, нарушава се и функционирането на мозъка. Когато сме обезводнени, често се оплакваме от усещане за умора, невъзможност за концентрация и главоболие.

 

Помощ с хомеопатия. Внимателно подбраното хомеопатично лекарство е силен съюзник в борбата със стреса. То може ефективно да помогне за овладяване на психическите, емоционални и физически симптоми, като задейства способността на тялото да се саморегулира. За правилен избор на лекарство е важно да се обърне внимание как точно засегнатият преживява ситуацията, в която се намира (емоционално и физически). Едно от най-популярните хомеопатични лекарства за стрес и повишена тревожност преди изпит е Гелсемиум. Подходящ е при усещането за парализиращ страх. Гелсемиум (в разреждане D30 или D1000) помага точно на типа хора, които буквално блокират, когато са подложени на стрес. Дори и да са изключително добре подготвени, в деня на изпита се чувстват сякаш главата им е изпразнена от знания. Състоянието им може да е придружено от нарушения на съня дни преди изпита и диария или чести позиви за ходене по малка нужда непосредствено преди него. Изправени пред очакващото ги те се „вцепеняват”, мисълта им става бавна, могат да забравят всичко и да изглеждат глуповато. За най-точен избор на лекарство в подходящото разреждане е важно да се направи консултация с лекар хомеопат.

 

Отделяйте време за почивка. Важно е да се правят регулярни паузи по време на учене. Да се намира време и за приятни занимания - концерт, кино и др., които да помогнат на ума да се откъсне от мисълта за предстоящия изпит.

 

Повишена физическа активност. Спортът и движението помагат на мозъка да обработва по-добре постъпващата информация. В допълнение подобряват емоционалната стабилност и са особено важни за овладяването на стреса и за релаксация в периоди на повишено умствено натоварване. Физическите упражнения концентрират енергията в тялото и буквално освобождават ума. Настроението се повишава и се подобрява продуктивността по време на учене.