На всеки може да се случи... Да похапне твърде много и в резултат на това действително да се почувства много зле. Киселини, газове и тежест в стомаха, подут корем, диария – това са малка част от „наказателните точки”, които получаваме в резултат на богата трапеза, обилно полята с алкохол. Как да „рестартираме” след подобни епизоди и да се почувстваме по-добре колкото се може по-бързо?

 

И така, празнували сме здраво и на следващия ден... сякаш идва краят на света! Не само че ни е тежко и едва дишаме (а подутият корем ни вкарва в невероятна драма какво да облечем за работа), но и се чувстваме изключително зле заради поведението си (с две думи - неудържимата лакомия). Толкова по въпроса за всички новогодишни обещания, които си дадохме: как ще отслабнем, как ще се храним здравословно, как няма да позволим на емоционалното хранене да ни вкара в омагьосания кръг на преяждане – чувство на вина – и пак преяждане...


 

Вчера сме били във вихъра си, наслаждавайки се на деликатеси и празнувайки на воля, а днес сме изморени, толкова бавни и изтощени, че вършим всичко с бързината на охлюв и отчаяни от себе си – загубили надежда, че ще успеем да се разминем без последствия и да поемем отново в правилната посока.

 

Точно сега обаче е моментът да спрем да се самосъжаляваме и бързо да действаме – ето няколко лесни и прости стъпки, които ще ни помогнат да се почувстваме освежени и заредени с енергия.

 

Вода, вода и пак вода

Да пием много вода е първата ни задача, след като сме изпаднали в нещо като „кома от преяждане”. В зависимост от вида на храната, целият храносмилателен процес продължава между 24 и 72 часа. А доброто храносмилане е процес, зависим от добрата хидратация на организма (свързано е със слюнката, стомашния сок, жлъчните сокове). Водата подпомага храносмилането, отделителните процеси и преодоляването на подутия корем и констипацията.

 

Бърз детокс за ежедневно приложение

В допълнение към приема на много вода, можем да си направим и следния коктейл за детокс – в чаша топла вода се пускат няколко резенчета пресен джинджифил и няколко резенчета лимон. Джинджифилът е средство за първа помощ при стомашни неразположения, а лимонът - за алкализиране на тялото. Последното ни е особено нужно след „киселинната бомба”, на която сме изложили организма с безразборното хранене и повишения прием на алкохол. В допълнение, лимоните са чудесен източник на антиоксиданти, витамини и минерали, и ще ни помогнат за извеждането на задържани течности и натрупани токсични вещества.

 

Една хубава разходка

Това е средството, от което най-силно се нуждае тялото ни, дори и да се усещаме изтощени и без капка сила. В действителност една бърза, 30 до 45 минути разходка, ще спомогне за стимулиране на храносмилателния тракт и за регулиране на отделителните процеси. А свежият въздух и слънчевата светлина ще ни върнат доброто настроение и ще ни заредят с енергия.

 

Живата храна

На всяко хранене е важно половината от чинията ни да е пълна със свежи плодове и зеленчуци. Предимствата им са ниското съдържание на калории и високото на калий и вода. Течностите и калият помагат на тялото ни да се освободи от излишния натрий и да се чувстваме по-малко „издути”. Плодовете и зеленчуците са богати и на фибри, което също е важно, за да регулираме храносмилателния тракт. Добре е да наблегнем на зеленчуците с диуретичен ефект: зеленолистни салати, спанак, зеле, цвекло, ряпа, аспержи, краставица, магданоз, тиквички, моркови, домати.

 

Да хапнем и риба

Филе от риба (скумрия, риба тон, сьомга на скара) е чудесен избор за един разтоварващ ден след преяждане. Рибата е отличен източник на витамини В-комплекс, които тялото ни използва, за да превърне храната в енергия, а също така и за да се подпомогне метаболизирането на алкохола.

 

Бърза хомеопатична помощ след преяждане и препиване

Нукс вомика D6 е популярно хомеопатично лекарство за тези, които са прекалили с храните и броя на наздравиците. Помага не само при махмурлук, но и ако се оплакваме от киселини и спазми след обилното похапване. При остри оплаквания се приема 3-4 пъти дневно по 1 доза (5-10 глобули). Можем да го приемаме и продължително време, ако се нуждаем от детоксикация на черния дроб, особено при редовна прекомерна употреба на алкохол, цигари, лекарства.

 
Ефектът на махалото

Много често след епизоди на преяждане се чувстваме толкова виновни, че се впускаме в драстични диети, единственият резултат от които е... ново преяждане, тъй като не сме способни да се справим с подобни тежки ограничения на цели групи храни и калорийно редуциране. Друг вариант на „махалото” е внезапно и без подготовка да се впуснем в тежки, изтощителни тренировки. И двете крайности обаче не водят до добри резултати. По-разумно е да си припомним, че един ден не може да зачеркне всички здравословни навици, по-важното е да ги имаме и да се грижим за тяхното поддържане.