Чудите се защо сте вечно изморени? Обърнете внимание на тези обичайни за ежедневието неща, които може да са причина за постоянното ви усещане за изтощение. И после се заредете с повече енергия и добро настроение – ето как.

 

При съвременния ритъм на живот обичайно усещането за изтощение комбинира физическа и умствена умора. Докато физическата е свързана с ниските нива на енергия и с мускулна слабост, умствената води до невъзможност да се концентрираме върху най-простите задачи и ни оставя напълно апатични и в състояние на летаргия. Ето някои от най-честите оплаквания: 


 

  • Бавни и забавени рефлекси или реакции; 
  • Постоянна сънливост; 
  • Събуждане с чувство на умора и изтощение; 
  • Болки или мускулна слабост; 
  • Главоболие и замаяност; 
  • Потиснатост, раздразнителност; 
  • Липса на мотивация и ниска самооценка; 
  • Епизоди на депресия; 
  • Затруднено концентриране; 
  • Загуба на апетит и др. 

Произходът на всички тези симптоми може да бъде неясен и точната причина за проблема често остава недиагностицирана. Мислите си, че спите достатъчно и вечер си почивате (не работите у дома си до късно). Въпреки това, още със ставането сутрин се чувствате изморени и усещането за бодрост и прилив на енергия е далечен спомен... Къде грешите?

 

Според организацията National Sleep Foundation за качеството на съня е много важно да не се пие алкохол и да не се пуши преди лягане, както и да изключим телевизора, компютъра или телефона поне 2 часа преди сън, за да успее организмът да се пренастрои в режим почивка. Ето още няколко типични за ежедневието неща, на които обикновено не обръщаме особено внимание, а се оказват възможни виновници за постоянното ни оплакване от изтощение. 

 

  • Твърде много кафе – макар че няколко чашки кафе през деня изглеждат като добра идея за презареждане с енергия, то прекаляването с ароматната напитка може да предизвика точно обратен ефект. Кофеинът дехидратира, а когато клетките не получават достатъчно вода, организмът трябва да работи по-усилено, за да ни задвижва. Резултатът от всичко това са симптоми като главоболие, замаяност, изтощение, но също и нарушена концентрация, влошена памет и настроение. Добра идея е, за всяка изпита чаша кафе да пиете и по чаша вода. 
  • Прекомерна консумация на захар – захарните изделия дават бърз прилив на енергия, която обаче скоро се изчерпва и впоследствие може да ви накара да се чувствате още по-изморени. Важно е да избягвате храни и напитки, които имат много добавена захар – енергийни и кофеинови напитки, фабрично произведени плодови сокове и плодови млека, студен чай, кетчуп и дресинги, мюсли, смутита и др. За бърз прилив на енергия и за „подслаждане на живота” по-добре използвайте по 1-2 банана всеки ден. Те са богати на витамини от група В, витамин С, омега-3 мастни киселини, фибри и въглехидрати, които ще ви помогнат да се преборите с умората. Естествените захари са тези, които помагат за бързия прилив на енергия. Хранете се балансирано – нека винаги чинията ви наполовина да е пълна с плодове и зеленчуци. 
  • Твърде тежка дамска чанта – синдромът „чантата на Мери Попинз”, в която пренасяме какво ли не, защото всичко ни е важно и от първостепенно значение, е познат на повечето градски момичета. Ако сте от този тип жени, добре е периодично да преглеждате съдържанието на огромните си чанти. Ще се учудите колко много от вещите вътре са ви напълно излишни. 

Тежката чанта води не само до проблеми с гръбнака и болки във врата и раменете. Тя причинява допълнителен стрес и постоянно напрежение в организма. Мускулите на врата и раменете се напрягат и схващат, а това води до главоболие и мускулни спазми. В дългосрочен план може да нанесе сериозни щети и на щитовидната жлеза, тъй като се нарушава кръвообращението й. За да избегнете всичко това, не забравяйте често да прехвърляте чантата от едното на другото си рамо през деня. И при всяка удобна възможност да я сваляте, за да си почивате. Погрижете се за схващанията в областта на раменете и врата с помощта на ежедневен, деликатен масаж, който е подходящ за всеки с подобни оплаквания. Можете да го направите с Шуслеровите мехлеми №3 и №7. Тъй като всяко схващане представлява вид възпаление, в масажа се включва мехлем №3 железен фосфат, който помага до мускулите да отива повече кислород. Мехлем №7 магнезиев фосфат ги релаксира и снема натрупаното през деня напрежение. Мехлемите се нанасят заедно вечер, с леко втриване в нужните области. Ако правите този масаж вкъщи, вземете и затоплена хавлиена кърпа и я сложете върху третираните места. Така минералните соли ще проникнат още по-бързо и ефективно към стегнатата мускулатура. А топлината допълнително ще ви подейства отпускащо.

  • Изложени сте на продължителен стрес - работа, финансови проблеми, проблеми с партньор или в семейството, сътресения като преместване в ново жилище/град, безработица... Списъкът на потенциалните стресори е безкраен. Прекомерният стрес може да причини физическо и емоционално изтощение и да доведе до заболяване. Ако напрежението, с което се сблъсквате в ежедневието си, ви кара да се чувствате преуморени, води до главоболие, изтощение, депресивни настроения, не пренебрегвайте тези сигнали. Опитайте се да промените някои неща в живота си. Идентифицирайте основния източник на напрежение и негативни емоции, за да опитате да контролирате нивата на стрес. Научете се да казвате „не” и да поставяте граници, за да не злоупотребяват с вас. Избягвайте хората, които ви натоварват допълнително. Научете се да изразявате чувствата и притесненията си, вместо да ги задържате в себе си. Някои източници на стрес, като болест, раздяла или смърт на любим човек, са неизбежни. Често най-добрият начин да преодолеете стреса е да се опитате да приемете нещата, които не можете да промените, такива, каквито са. Научете се да прощавате – няма безгрешни хора. Освободете се от гнева, негодуванието и негативната енергия, като простите на приятели, семейство и колеги, за да можете да продължите напред. 
  • Заседнал начин на живот – учените са категорични, че физическата активност е изключително важна, за да имаме повече сили, да се радваме на повече енергия, да регулираме успешно нивата на стреса и за повишаване на нивата на ендорфините, за да се чувстваме жизнени, бодри и в добро настроение. Отделете 30 мин. от деня си само за себе си - излезте на разходка, танцувайте, плувайте, карайте колело. Всеки ден правете това, което харесвате и което ви помага да се отпуснете.

Ако сте направили достатъчно промени в начина ви на живот, свързани с вашата физическа активност, диета, нива на стрес и достатъчно сън, но все още се чувствате уморени през цялото време, възможно е да има някакъв здравословен проблем – желязодефицитна анемия, проблеми с щитовидната жлеза, диабет, депресия, хранителни непоносимости, за които дори не подозирате, сърдечно заболяване, дефицит на витамини и минерали и др. Умората, също така, може да бъде страничен ефект от прием на медикаменти – за кръвно налягане, антидепресанти, антихистамини, антибиотици, диуретици и др. В тези случаи не бива да отлагате търсенето на помощ от медицинско лице.