Повече движение, стречинг на всеки час, корекция на позицията и природни средства за облекчаване на болката и дискомфорта са най-честите съвети на експертите за работещите на компютър и учащите се онлайн. 

 

Повечето хора прекарват голяма част от ежедневието си в нееестествена за тялото поза - докато работим или учим пред компютъра, докато си „почиваме” вечер пред телевизора или с телефона в ръка. Специалистите отдавна алармират, че обездвижването и хроничният стрес причиняват трайно съкращаване на всички мускули на врата и гърба, които стават твърди, спазмирани. Променя се и тонусът на шийните мускули, което пряко влияе на състоянието на гръбнака. 



Древна китайска поговорка неслучайно гласи: ние сме толкова млади, колкото е млад нашият гръбнак. И действително - лекото схващане на мускулите и болката в областта на гърба, врата, раменете са само началото. В повечето случаи засегнатите не обръщат внимание, докато проблемът не се задълбочи и не се превърне в пречка за ежедневните им ангажименти. Едва тогава търсят помощта на специалист и изведнъж се сблъскват с диагнози като: изкривяване на гръбначния стълб, остеохондроза (промени в междупрешленните дискове на гръбнака), спондилоза (увреждане на костната тъкан на прешлените), дискова херния и др. 


Ако ежедневно имате оплаквания от болки в гърба и раменете, главоболие, изтръпване на пръстите на ръцете или на самите ръце, ако усещате хрущене на врата при завъртане на главата, възможно е всички те да са свързани с т. нар. „компютърен врат“. 


Този термин се отнася за болезнеността, сковаността и дори уврежданията, които са резултат от постоянното положение на главата надолу, когато гледаме твърде дълго към дадено електронно устройство 


Защо са нужни бързи мерки? 

Прекарването часове наред вторачени в телефона, таблета или  екрана на компютъра, води до напрягане на мускулите на шията, като може да доведе до тяхното удължаване и съответно – до скъсяване на гръдните мускули. 


Изкривяванията и измененията на гръбначния стълб са сред особено неприятните следствия на „компютърния врат“. Ето и други често срещани оплаквания: 

 

  • Главоболие; 
  • Напрежение в горната част на гърба – спазмирани мускули; 
  • Изтръпване на пръстите или на ръцете; 
  • Слабост в ръцете и др. 


Какви бързи мерки могат да помогнат? 

Посещението на лекар и физиотерапевт още при първи признаци за дискомфорт е силно препоръчително. Колкото по-рано се обърне внимание на оплакванията, толкова по-малко вероятно е да възникнат по-сериозни проблеми. 


Специалистите също така съветват винаги да обръщаме внимание на правилната стойка при работа с електронни устройства. Вместо да гледаме надолу към тях, да държим или да поставим телефона на нивото на очите. А когато сме пред компютъра, височината на екрана да е съобразена с нивото на погледа. Гръбнакът винаги трябва да е в една права линия от върха на главата до опашната кост и да избягваме да оставяме главата да падне напред и надолу.


Няколко лесни за изпълнение раздвижвания и разтягания, препоръчвани от физиотерапевтите, могат да са много полезни, но само, ако се изпълняват редовно и правилно. Ако изпитвате силна болка по време на упражнение, спрете незабавно. А ако симптомите ви се влошават или почувствате нова болка, потърсете консултация със специалист.

 

  • От изправена или седяща позиция, с добре изправен гръбнак, изтегляме главата си назад (сякаш правим двойна брадичка), но без да я накланяме – при движението назад брадичката винаги остава успоредна на пода. В тази позиция компенсираме ефекта от постоянното накланяне на главата напред. Задържаме за пет секунди, отпускаме и повтаряме.
  • Поставяме дясната си ръка плътно до дясната страна на главата. Опитваме се да наклоним главата си към дясното рамо, докато натискаме в обратната посока с ръката си. Задържаме за 5 секунди, отпускаме бавно и повтаряме същото от лявата страна. 
  • Поставяме двете си ръце на челото, брадичката е успоредна на пода. Опитваме се да избутаме главата си напред, същевременно я натискаме с ръце назад, като е важно брадичката да остане успоредно на пода. Задържаме за 5 секунди, отпускаме и повтаряме. 

 

Всяко раздвижване можем да правим няколко пъти дневно с толкова повторения, колкото ни е комфортно. 
На всеки час, в който работим седнали, е важно да правим почивки. Ставаме и се раздвижваме за няколко минути – правим разтягания, завъртаме раменете си в кръг и главата си настрани и в кръг, за да релаксираме стегнатите мускули. Това ще помогне за предотвратяване на спазмите и сковаността на „компютърния врат“. 


Помощ срещу болката без обезболяващи 

Немската натуропатична школа препоръчва при повтарящи се схващания, спазми и болки в раменете и врата, да използваме регулиращия ефект на минералните соли. Това може да стане със солите и мехлемите на д-р Шуслер. Всеки ден се приемат по 5 табл. от сол №1 калциум флуоратум и сол №3 ферум фосфорикум. През деня се разтварят 10 табл. от сол №7 магнезиум фосфорикум в малка бутилка вода и течността се пие по малко през целия ден. Тази комбинация минерални соли помага за овладяване на възпалението (всяко схващане представлява един вид възпаление). Подобрява насищането с кислород на мускулатурата и я релаксира при спазми, схващания. Сол №7 освен че отпуска мускулите има балансиращ ефект и върху нервната система, като снема натрупаното през деня напрежение. Към приема на таблетките може да се направи приятен масаж със съответните Шуслерови мехлеми, които имат бързо локално действие. Шуслеров мехлем №3 помага за овладяване на възпалителните процеси, а мехлем №7 облекчава болката и отпуска схванатите мускули на врата и раменете. Схванатите болезнени места се масажират с поглаждащи движения. Вечер преди лягане можем да направим и компрес с Шуслеров мехлем №7 – след втриването му покриваме врата и раменете със затоплена кърпа. Така той ще проникне още по-бързо и ефективно към спазмираната мускулатура, а топлината допълнително действа отпускащо. 


Рецепта за здраве и дълголетие 

Тази рецепта е много кратка и приятна за изпълнение и гласи следното: повече движение и забавления! 


Ако съумеем да ограничим времето, прекарвано пред екрани, много бързо ще усетим облекчаване и подобрение на състоянието си. Целта ни е в извънработно време да правим възможно най-малко неща, които изискват да сме пред екран. Ако използваме тази здравословна „раздяла“ с екраните, за да правим неща, които са ни забавни и разведряващи (срещи с приятели, разходки на открито, спорт и др.), това ще допринесе изключително много за цялостно подобряване на физическото и психичното ни здраве.