Съвременният работен ритъм често изисква от нас да прекарваме 6-8, а понякога и повече часове, седнали пред екрана на компютъра. С поредицата локдауни от началото на пандемията от COVID-19 в тази ситуация се оказаха и подрастващите, които имат още по-голяма нужда от движение и здравословна среда. Какво можем да направим, за да намалим вредата от обездвижването? 

 

Работната среда, която ни дава възможности за повече движение, е от решаващо значение за добрата производителност, за мотивацията и концентрацията по време на работния процес. С малко повече внимание и с помощта на следващите стъпки можем не само да разнообразим деня си, но и да се измъкнем от капана на заседналия начин на живот, водещ до мускулно-ставни проблеми и последващи хронични страдания. 



Какви са рисковете, пред които сме изправени?

Заседналият начин на живот засяга не само работещите възрастни, но и децата, особено в условията на онлайн обучение. Движението е от съществено значение за физическото и психичното здраве и е важно да интегрираме колкото се може повече от него в рамките на работния ден. 
Човешкото тяло е създадено да се движи и движението играе жизненоважна роля за правилното функциониране на всички органи и системи. Без адекватна физическа активност се излагаме на по-висок риск от множество сериозни здравословни проблеми, включително заболявания на опорно-двигателния апарат, диабет и инсулинова резистентност, храносмилателни и сърдечно-съдови проблеми, психични смущения, депресия и др. 


Нуждаем се от разнообразие и движение

Те поддържат ума и тялото в добра кондиция, като ни помагат да останем съсредоточени и ангажирани в работата си.


Днес разполагаме с многобройни фитнес уреди и приложения, които могат да бъдат използвани дори в домашна обстановка. Но каква полза от тях, ако никога не ги вкарваме в употреба, тъй като ни липсва мотивация или не ни достига свободно време? 


Преди да прибегнем към купуването на скъпа техника, нека се огледаме наоколо и да видим как можем да използваме наличните мебели, а също и да изберем различни точки от дома или офиса, които могат да се превърнат в работни кътчета. Целта е да променяме позицията на тялото колкото се може по-често. Идеално би било, ако разполагаме с регулируеми на височина столове или бюра/маси, но и без да имаме такива, можем да работим седнали или изправени като сменяме позицията си. Ключът е да потърсим възможно най-честата промяна на положението на тялото, тъй като продължителният престой в една и съща позиция натоварва едни и същи мускулни групи и създава ненужен стрес върху други части на тялото. 


Правенето на микропочивки – това са 15-20 секунди до минута, приблизително четири пъти на час, ще ни позволи да коригираме стойката си и да разтягаме мускулите си. Така осигуряваме „глътка въздух“ за ума и опорно-двигателния апарат и поддържаме позицията на тялото възможно най-неутрална. За да не забравяме нуждата си от отдих, можем просто да настроим таймер, който да ни сигнализира на всеки 15 мин. По време на почивката е достатъчно да свалим очи от екрана, да протегнем ръце, да разперим широко пръстите си встрани и да поемем дълбоко въздух. Ако се нуждаем от повече раздвижване, можем да направим няколко клека, наклони, разтягания и т.н. Целта е натоварените мускули да се отпуснат, а тези, които са почивали, да влязат в работа. 


Много е важно да използваме всяка възможност за излизане за кратка разходка, включително по време на обедната почивка или за да направим телефонно обаждане по работа. Можем да премислим стратегически различните ситуации в работното ни ежедневие, които ни дават възможност за повече движение. Ако фирмената политика е по-гъвкава, дори бихме могли да осъщестяваме онлайн съвещанията в далеч по-приятна обстановка – например в парка. Често продължителността на работните срещи с обсъждания на различни проблеми надхвърля час-два... Защо това време да не премине в така нужната ни разходка, докато участваме в срещата онлайн през телефона? 


Болката е сигнал, който не бива да потискаме

В случай на оплаквания от схващания, спазми, различни мускулно-скелетни болки, нека не бързаме да прилагаме обезболяващи. На първо място, можем да опитаме дали някои промени в работната рутина и работната среда няма да облекчат болката. На следващ етап може да се помисли за приложението на медикаментозни средства. 


Съвременната интегративна медицина разполага с много възможности за въздействие, като целта е да се помогне за овладяването на проблема по възможно най-ефективен и в същото време щадящ организма начин. Част от интегративните решения са хомеопатичната терапия, натуропатични методи, Шуслерова терапия и др. 


В практиката на лекарите хомеопати, например, е добре познато хомеопатичното лекарство Хекла лава, което се препоръчва при пациенти с оплаквания от болки във врата, свързани с екзостози (ошипяване), особено при оплаквания от световъртеж, следствие от ошипяването. 


Шуслеровите терапевти предлагат комбинация минерални соли, които могат да облекчат при мускулни схващания и болки във врата, раменете, гърба (типични за работещите на бюро, а за съжаление вече и при учениците). 


Шуслерови соли №1 калциев флуорид, №3 железен фосфат и №7 магнезиев фосфат могат да помогнат за облекчаването на схванатите мускули в областта на врата и раменете. Приемани в комбинация те се грижат за овладяване на възпалението (всяко схващане представлява вид възпаление), осигуряват приток на повече кислород към засегнатите мускули и действат релаксиращо и обезболяващо. Шуслерова сол №7 отпуска на първо място мускулатурата, но в същото време релаксира и нервната система и така снема от нас натрупаното през деня напрежение. 


При оплаквания от дискова херния се препоръчват сол №1 калциев флуорид и №8 натриев хлорид, които могат да помогнат при деформации на гръбнака и да подобрят състоянието на ставните връзки (хрущяли, лигаменти). 


При болки в кръста, гръбначно изкривяване и като профилактика срещу остаряването на гръбнака могат да бъдат полезни отново соли №1 и №8, комбинирани с Шуслерова сол №11 силицея. Комбинацията на трите минерални соли предпазва костите от възрастови изменения и се грижи за здравето на ставните връзки, както и да имаме еластични и здрави кости, сухожилия и гръбнак.