Причините, интензивността и продължителността на болката, мястото на проява на оплакванията – всички те могат да имат променлива изява при главоболие. За да се справим ефективно с него, е добре да умеем да различаваме видовете главоболие. 

 

Сред най-често срещаните оплаквания 


За хората, живеещи под постоянен стрес и напрежение, са характерни оплакванията от тъпа, постоянна болка без пулсиране, която може да се локализира на челото, по скалпа на главата, в тила със спускане на болката към врата и раменете. Често се появява след стресиращо преживяване (у дома или на работа). Може да изчезне без специална намеса, след като напрежението отмине и човек се успокои. 


Клъстерното главоболие се отличава с болка с висок интензитет, която сякаш пронизва около окото (или зад него), или лицето от едната страна. Проявите може да са дори неколкократни за деня или да се случват в продължение на месеци. 


Мигрената се отличава с интензивна, пулсираща болка в главата, която може да продължи с дни. Този вид оплакване води до сериозно влошаване на качеството на живот. Засегнатите не могат да се справят с обичайните за ежедневието си занимания. Те са изключително чувствителни към светлина и звук. Мигрената може да е съпроводена с гадене и повръщане, а също и със зрителни нарушения. 


Има много фактори, които могат да доведат до главоболие и мигрена. Сред тях са: наследственост, нарушения на съня, недостатъчен прием на вода, спазване на драстични диети, хормонални колебания, висока температура и др. 


Може би не си даваме сметка за това, но водещ фактор за главоболието, което ни тормози, може да е дори неправилната ни стойка, докато работим пред компютъра. Тя причинява напрежение и спазми на мускулите на врата и раменете. Пушенето (активно и пасивно) също може да причини силно главоболие.


Има ли лесно решение на проблема? 

Решението да се вземе аналгетик невинаги е най-добрият начин да се справим с главоболието, въпреки че често правим този избор в стремежа си бързо да потиснем болката. Възможно е след отминаване на действието на медикамента болката отново да се появи. 


Прекомерният прием на медикаменти за облекчение на главоболието дори може да стане причина за хронифицирането на проблема. Пациентът забелязва как постепенно намалява ефективността на лекарствата, а в същото време се повишава честотата на проявите. 


Важно е да се обърне внимание, също така, дали главоболието не е свързано с други здравословни проблеми – то може да се свързано, например, с изява на сезонна алергия или със синузит. Главоболието при жените често има отношение към нивата на естроген в тялото – например при менструация, бременност. Причината за появата на главоболието е задължително да се отчете, за да се предприеме адекватно лечение. 


Щадящи, природни методи за облекчение

Можем да изберем различни щадящи, природни методи, които нямат нежелани странични ефекти и не предизвикват пристрастяване. За да се справим с главоболието, могат да са ни много полезни и някои масажи, техники за релаксация, йога, промени в храненето и др. 

 

  • Първото нещо, което е добре да направим при поява на главоболие, е да изпием голяма чаша вода, а не кафе или газирани напитки! Това ще отстрани главоболието, свързано с дехидратация. 
  • Медицински изследвания установяват, че нивата на магнезий в тялото при мигренозен пристъп са по-ниски от нормалното. За страдащите от мигрена балансът на магнезия в организма е от голямо значение. Едно от безопасните и ефективни решения при дефицит на магнезий е терапията с Шуслерови соли, препоръчвана от немските натуропати. Минералната сол Магнезиев фосфат (Шуслерова сол №7) се препоръчва и при чести оплаквания от главоболие. За бързото усвояване на магнезия и съответно бърза релаксация 10 таблетки от солта се разтварят в чаша топла вода и течността се изпива бавно, на малки глътки. Магнезиевият фосфат е придобил популярност за справяне с болката, породена от стрес и напрежение, при проблеми със съня, при нужда от емоционална и физическа релаксация. Приета вечер, непосредствено преди лягане, солта помага за отпускане на мускулатурата на тялото и нервната система и за спокоен, пълноценен сън. 
  • Някои храни - шоколад, сирена, цитруси, пържени храни и др. могат да спомогнат появата на главоболие. Затова при подобни чести оплаквания е добре да сме внимателни с техния прием. 
  • Главоболието, свързано с драстични диети, често пъти е придружено и от изтощение, виене на свят, усещане за студ и др. Това е отговорът на организма срещу недостига на енергия под формата на храна. Болката обичайно изчезва 20-30 мин. след прием на храна. 
  • Някои масажи, например в традиционната китайска медицина, могат да са изключително полезни, за да се справим бързо с главоболието. Една точка на ръката – във вдлъбнатината между палеца и показалеца, която е много болезнена при натиск, се масажира на пулсации (натискане и отпускане). Помага и поглаждането и масажирането с лек натиск на външната част на ушната мида (от горния към долния край на ухото, като накрая леко се издърпва меката част). Може да се направи 15-20 пъти до леко зачервяване на ушите. Друга важна точка се намира в средата между веждите. Тя може да се масажира с показалеца с леки движения нагоре-надолу за около 3-4 минути, след което настъпва облекчение на болката. 
  • Ако имаме възможност, при пристъп на главоболие е добре е да легнем с леко повдигнати крака, за да се подобри притокът на кръв към мозъка, а също и да поставим студени компреси на челото и врата. 
  • Важно: при хора в напреднала възраст или с множество придружаващи заболявания е добре при поява на главоболие първо да се проверят: кръвното налягане, кръвната захар (при диабетици), температурата, както и приемът на задължителните медикаменти.