Доц. д-р Мария Папазова е холистичен лекар, широко позната от телевизионния екран. Завършва медицина в Медицинския университет, София през 1981 г. От 1986 г. работи в БАН, в Института по невробиология, като продължава практиката си да лекува пациенти.
Автор е на 8 научно-популярни монографии.
Носител е на Националната награда „Най-добър млад фармаколог на годината” на името на акад. Петър Николов. Има диплом за перспективен млад учен на Европейския колегуим по психоневрофармакология, Будапеща, Унгария. Член e на Ню Йоркската Академия на науките. Публикувана е автобиографична справка за нея в 14-тото издание на “Who’s Who in the World”.
 
 
 - Как да подобрим хранителната си култура и защо е толкова важно това?
 
Цялата хранително-вкусова промишленост от много десетилетия работи в една посока – да създаде нагласа у хората, че колкото по-преработена е една храна, с колкото повече овкусители, набухватели, ароматизатори и всякакви други подправящи вещества е произведена, толкова е по-вкусна. Стигнали сме дотам да приемаме, че колкото повече храната активира и дразни вкусовите ни рецептори, толкова повече ни харесва. Крайно време е да си върнем усета за цялостната, максимално автентична храна – такава, каквато идва от природата. Не случайно в последните години има едно връщане към биологичното земеделие, един стремеж към връщане назад, към селото и фермата. Няма нищо по-хубаво от това да отидеш в градината и да си откъснеш домат или ябълка, да вземеш яйцето от полога, да си направиш сам сиренето или киселото мляко. Такава храна, а не преработената и полуфабрикатната, е наситена със слънчева енергия. А от храната ние на първо място трябва да получаваме енергия.
 
Да си направим едно просто счетоводство – за самото й усвояване и за да оползотворим храната, ние харчим много храносмилателна и метаболитна енергия. Дали обаче получаваме от нея обратно поне толкова енергия, колкото сме изхарчили? Или поглъщаме само празни калории? И за да го кажа възможно най-просто: през целия си живот и със съвременния модел на хранене ние живеем „на червено”.
 
Да вземем един типичен пример от ежедневието на българската майка. Тръгва да прибере детето от детската градина и му носи меденки или вафлички примерно. В тези продукти за енергия няма как да говорим. Нищо от съдържанието им няма никакъв досег до слънце и до естествена трева или до някакъв плод, или зеленчук. Има само едно хибридизирано брашно, вреден подсладител, набухватели и овкусители. Подобен продукт засища, обаче създава изключително големи проблеми и нарушения в организма. При изяждането на една меденка или вафличка организмът само ще изхарчи енергия и не само няма да получи абсолютно нищо полезно насреща, но и ще се увреди. Все едно сме поели токсини! И това е етикетът на съвременното човешко хранене. С обичайната храна, която консумираме, не можем да нахраним клетките. За това и възникна идеята за хранителни добавки, които да дадат на клетката това, от което тя има ежедневна нужда.
 
 
 - До какви здравословни проблеми води типичният за съвремието ни модел на хранене?
 
Храната, освен че ни дава усещане за ситост, влияе и на хормоните, включително на хормоните на щастието ендорфините, влияе и на психиката ни. Може да бъде установена пряка връзка между храненето и абсолютно всички диагнози и състояния на не-здраве. Над 60% от човечеството страда от затлъстяване. Това е огромен бич, свързан пряко с неразбирането ни на храненето като процес. Храним се рядко, като поглъщаме големи количества храна наведнъж, ядем въглехидрати, които не са естествени - не са плодове и зеленчуци. Храним се основно с хибридни зърнени храни, а те са изключително вредни, защото организмът ги опознава като чужди. Векове наред хората са се хранили с просо, лимец, ръж, ечемик. Оромна част от зърнените храни днес обаче са хибридизирани и генно променени. В тях има нови протеини и нови въглехидрати. От тази храна не само се пълнее, от нея буквално тялото ни се руши. Страдаме от метаболитен синдром с последващите го високо кръвно, диабет и сърдечносъдови проблеми.
NEWS_MORE_BOX
 
 
Оттук идва заплахата за артрити, а за жената - синдром на кистозни яйчници. Тези храни рушат малкия мозък (губим равновесие и ставаме нестабилни), предизвикват деминерализиращи процеси, а ние слагаме погрешно диагнозата «множествена склероза». Възпалението в чревния тракт е една от причините за неусвояване на важни съставки, какъвто е витамин В12, и съчетанието от консумиране на хибридни зърнени храни плюс дефицит на В12 води до ранен Паркинсон, увреждане на нервната система, включително и опорочено развитие на децата в посока хиперактивност или аутизъм.
 
 
 - Към какъв модел на хранене да се придържаме, за да сме здрави?
 
Винаги ми задават въпроса кои храни да ядем и кои – не. Докато всъщност е важно да знаем кога и как да се храним! На първо място трябва да се съобразяваме с природните ритми – да се храним със сезонна храна, да следваме биологичния си часовник. Природата не се интересува дали сме били нощна смяна или сме се забавлявали по клубовете до малките часове. Ние трябва да ставаме между 5 и 7 сутринта, когато е най-висока активността на меридиана на дебелото черво. Денят ни трябва да започва с подготовка на червата за храна, като предварително ги измиваме по същия начин, както измиваме сутрин очите си – с вода. Никой не си мие очите с кафе, нали? Затова сутрин, непосредствено след ставане, е добре да пием между 500 мл (минимум) и литър вода, по възможност топла. След това се включва меридианът на стомаха и билогичният часовник ни нарежда – яж! Максималната активност на стомаха за цялото денонощие е между 7 и 9 сутринта. И затова трябва да спазваме поговорката „Закуската яж сам, обяда сподели с приятелите си, вечерята дай на врага си.” Сутрин се яде най-много. И в редките случаи, в които съм виждала хора, които закусват сутрин в точното време и достатъчно – те са здрави. Те са с нормално тегло, не страдат от бичовете на съвремието – метаболитен  синдром, диабет и т.н.
 
Една система на хранене, която много уважавам, е на всяко хранене да има и малко протеин. Да хапваме по малко, през 3 часа и половина. По принцип не трябва да се прави по-голям от 5-6-часов интервал между отделните хранения. Колкото по-често се храниш, толкова по-активна е метаболитната енергия, свързана с този процес. Усвояваш по-пълноценно храната и не пълнееш от нея. И още нещо важно - не бива да се храним ядосани или набързо, под стрес – целият метаболизъм се променя.
 
Сред безусловно вредните храни трябва да сложим: маргаринът, прясното мляко и всички продукти с пшеница, ръж, овес, ечемик, соя, царевица и бял ориз. Вредни са също ленът, конопът и рапицата заради огромното им насищане с Омега-6 мастни киселини. Трябва да сме много внимателни също за индивидуалната си поносимост към определени протеини. Оказва се, че децата, родени след 2000 г., почти не могат да консумират безпроблемно млечни продукти, без да имат алергични реакции. И, разбира се, трябва да изчистим излишните захари, да не пием газирани напитки, да избягваме десерти, подсладени с глюкозо-фруктозен царевичен сироп. Да гледаме винаги етикетите за вредните оцветители и консерванти - Е-тата в храните.
 
И е много важно всеки ден да правим профилактика. Най-основната профилактика по отношение на храненето на клетката е чрез солите на д-р Шуслер. Моят начин за профилактика е прием на всички минерални соли ежедневно, на 3 пъти. Сутрин пия, разтворени в малка бутилка вода, Шуслерови соли №2, 8 и 9. Тези соли регулират конкретни процеси, свързани със сутрешното „голямо хранене”. Те са тези, които регулират баланса на клетъчните мембрани и регенерацията на клетките. През деня приемам солите с номера 1, 3, 4, 5, 10 и 12. Сол №5 и №10 са много важни метаболитни соли, които имат отношение към храненето на тъканите и нервната система, към изчистването на организма, към процесите на детоксикация.
 
За вечерта остават главната чернодоробна сол – №6, и №7, която осигурява релакс и спокойствие на нервната система. Вземам и сол №11, която има може би най-комплексно действие от всички минерални соли. Това е силицият, който е разпространен изключително много в организма, регулира психичните процеси, метаболизма на клетките, ензимната активност.
 
Всичко най-важно за храненето според природните биоритми, както и за лечението на характерни за съвремието ни болести с Шуслерова терапия можете да научите на безплатните образователни лекции на немския натуропат графиня Ангелика Волфскийл от 18.30 ч. в: Пловдив, Новотел, на 3.10; София, НДК, зала №6, на 4.10; Русе, Доходно здание, Зала Европа, на 5.10; и Варна, х-л Черно море, на 6.10. Вход свободен!