Ако не можете да си представите утрото без чаша силно кафе и не успявате да издържите до края на работния ден без още две или три, ако есента ви докарва депресивни мисли, умора, проблеми със съня и повишена тревожност в комбинация с хрема и кашлица - време е да се заредите с повече енергия и да повдигнете имунитета си. Започва сезонът на настинките и грипа и от вас зависи как ще прекарате следващите месеци – здрави и бодри или с термометър и носна кърпичка в ръка. 

 

Откъде да започнете? Отворете вратата на хладилника и надникнете вътре. Проверете и наличните продукти в кухненските шкафове. От съдържанието им бързо може да стане ясно дали се грижите добре за здравето, тялото и настроението си, или сте напът да се сближите с грипа и „специалитетите” на есента и зимата – депресията и умората. 



На първо място, за да се раздвате на енергия и добър имунитет, трябва да се постараете да се храните балансирано и пълноценно. Толкова сме привикнали с този съвет обаче, че убедени в яснотата му често пъти правим елементарни грешки. Ето за какво да внимавате. 

 

Адекватен прием на калории, но от „добрите”

Спазването на диети и ограничаването на приема на калории в крайна сметка забавя метаболизма, тъй като тялото се опитва да пести енергия. За да задържите високи нивата на енергия и метаболизмът да се възобнови, е важно да доставяте на организма нужните за деня калории, но от полезни източници. Когато хапвате повече плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, това спомага за поддържането на по-високи енергийни нива. За повече енергия и добър имунитет се нуждаете от: 

 

  • Магнезий -  участва в над 1000 ензимни реакции в организма и е от решаващо значение за осигуряването на енергия за нашите клетки. Така че при настъпване на дефицит, веднага се усеща недостиг на енергия. Отделно липсата на достатъчно от този минерал предизвиква реакция на организма, наподобяваща състояние на стрес, депресия, тревожност, нарушения на съня и др. Балансираното хранене е базата, за да си подсигурите нужните витамини и минерали. Спанакът, тиквените семена, киселото мляко и пълнозърнестите храни, например, са чудесни източници на магнезий. Но дори и да се погрижите редовно да ги консумирате, поради изменения качествен състав на съвременните химически третирани храни, препоръчителната дневна доза магнезий често е невъзможно да бъде получена само от хранителни източници.

Какво можете да направите, за да се сдобиете с повече енергия? Освен изброените по-горе храни, хапвайте ежедневно по шепа ядки – бадеми, лешници, кашу. Възможно е личният лекар да ви препоръча също така допълнителен прием на магнезиеви препарати. За да може организмът да усвои магнезия, внесен чрез храна и хранителни добавки, е необходимо да се преодолее биохимично стресираната и блокирана клетъчна мембрана на чувствителната към магнезий клетка. За това може да помогне Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат. Минералните соли представляват „ключове” за възстановяване на клетъчното хранене и позволяват на клетките успешно да усвоят нужните на тялото минерали. Шуслерова сол №7 оказва влияние върху производството на енергия, редуцира нивата на стреса, помага при главоболие, преумора, напрегнатост, проблеми със съня. Солта под формата на таблетки може да се остави да се разтвори под езика или в чаша топла вода, като се пие бавно на малки глътки. 

 

  • Витамини от групата B – те помагат на тялото ви да превърне храната, която консумирате в глюкоза, за да се снабдите с енергия. Храни, богати на витамини В, са яйца, млечни продукти, месо, пълнозърнестите и обогатените зърнени продукти. 
  • Желязо - изследвания на дефицита на желязо откриват връзката му с нарушение на когнитивните функции, с ниските нива на енергия, с умората и дори с депресивните състояния. Ако имате анемия или се чувствате по-изтощени от обичайното може да се нуждаете от допълнително количество желязо. Ще си го набавите от червено месо, тофу, зеленолистни зеленчуци, яйца, боб и др. При дефицит на желязо и необходимост от прием на добавки, е добре да подсигурите правилното му усвояване и разпределение в депата в организма. За това отново може да ви помогне Шуслерова сол №3 железен фосфат – под формата на таблетки или маз за регулиране на нивата на желязо в организма. 
  • Прием на достатъчно вода - добрата хидратация е особено важна, за да се радвате на добри енергийни нива. Сигурно не знаете, че дори едно леко обезводняване е достатъчно, за да наруши процесът на мислене, да се затормозят паметта и концентрацията, да усетим умора. Водата е ключова обаче и за работата на имунитета. Нуждата от вода варира в зависимост от възрастта, теглото, нивото на активност и дори температурата на околната среда, но като общо правило се счита, че се нуждаете от минимум 35 мл на килограм телесно тегло дневно. 
  • Протеин - ще ви помогне да се снабдите с енергия за по-продължително време, отколкото въглехидратите. Затова не пропускайте в ежедневното си меню месото, рибата, боба, ядките, млечните продукти и яйцата.
  • Хранене за повече енергия – по-добре е да се хапват малки порции храна на всеки няколко часа, отколкото да имате само три големи хранения за деня. Този режим на хранене ще ви позволи да се чувствате по-силни и заредени с енергия, тъй като мозъкът се нуждае от постоянно снабдяване с хранителни вещества. Консумирането на храни с нисък гликемичен индекс, също ще спомогне да се избегне резкия спад на енергийните нива в течение на деня. Храни с нисък гликемичен индекс са пълнозърнестите, зеленчуци с високо съдържание на фибри, ядки и здравословните масла като зехтин. И на финала нещо, свързано със старта на деня - не пропускайте закуската! Първото хранене за деня трябва да е пълноценно, за да имате повече енергия и добро настроение през целия ден.