Д-р Василка Юрукова е специалист по вътрешни болести и хомеопатия. Специализира хомеопатия в Центъра за развитие и обучение на хомеопатията в България (ЦОРХ България, клон на CEDH International), с последващи тренинги по хомеопатия в България, Франция и Германия, както и по акупунктура във Великобритания.
Международен лектор по хомеопатия от 2000 г. Изнасяла е лекции в България, САЩ, Австралия, Нова Зеландия. Член е на Международната медицинска хомеопатична лига - Liga Medicorum Homeopathica International (LMHI) и Европейското общество по интегративна медицина - European Society of Integrative Medicine (ESIM).

 

 


Първа част на интервюто


 - Как начинът ни на хранене влияе на здравето ни?


Здравето на нашия стомах и черва определят кои хранителни вещества ще се усвоят от храната и кои не. За съжаление, обичайният ни начин на хранене води до повишена киселинност, а киселинна среда предразполага към различни заболявания. Повишената киселинност се последва от извличане на калция от клетките, така че най-естественият начин да се преборите с остеопорозата, например, е да алкализирате тялото си.


Ако искате да намалите киселинността в организма и да оздравите тялото, ограничете употребата на алкохол, захарни изделия и месо. Увеличете количеството на водата до 30 мл на килограм тегло. Това означава, че ако тежите 60 кг, на ден трябва да приемате минимум 1800 мл вода. От друга страна, добрата хидратация на тялото зависи не само от приема на вода, но и от нормалната пропускливост на клетъчната мембрана. Затова не забравяйте редовната употреба на омега-3 мастни киселини. С тях ще имате не само добро храносмилане, но и здрава и млада кожа, коса, нокти, нормални нива на холестерол и триглицериди и запазване на паметта и концентрацията дори в напреднала възраст. Най-подходящи източници на омега-3 са рибеното масло от сьомга и маслото от крил.


Често мои пациенти ме питат защо са болни, след като се хранят много здравословно. Трябва да се има предвид, че витаминното и минералното съдържание на храната днес, сравнено с храната през 50-те години на 20 век, е намаляло със 75%! Затова дори и тези от нас, които се хранят най-здравословно, не могат да поемат с храната нужните им количества витамини и минерали, и имат нужда периодично да използват някои хранителни добавки. Има интересни проучвания върху плъхове, които са хранени с нездравословна храна и излагани на радиация. Те развили с 50% по-малко тумори, когато в храната им допълнително били прибавяни антиоксиданти.


 - Какви съвети за здравословно хранене давате на своите пациенти? Кои са най-често допусканите грешки на трапезата?

 

Избягвайте храните с изкуствени подсладители и консерванти. Това са сравнително нови за нашите стомах и черва вещества и организмът не е в състояние да ги преработи.


Ако постоянно страдате от подуване, болки в червата, е възможно да страдате от непоносимост към някоя храна. Всичките ви храносмилателни оплаквания изчезват като с магическа пръчка след спиране на храната, която не понасяте. За хранителна непоносимост мислете и, ако постоянно страдате от запушен нос, болки в ставите, подуване, оточност, напълняване в корема, а обичайните изследвания и лечения не водят до никакво подобрение. Най-често хранителната непоносимост е към млечни продукти и/или към глутен. Просто спрете за 3 седмици тези храни и наблюдавайте как се чувствате.


Ако искате здрав стомах и черва, забравете също консервираните храни, туршиите, полуфабрикатите. Микровълновите фурни са голямо улеснение, но приготвянето на храна в тях е изключително вредно, защото се променя клетъчната й структура.


Половината от чинията ви трябва да е запълнена с "жива храна" - пресни плодове и зеленчуци, които не са обработвани термично.
Избягвайте да пиете вода по време на хранене. Така ще си спестисте подуването на корема и наднорменото тегло.


Ако ви е трудно да пиете чиста вода, овкусете я с парченце лимон, портокал или други плодове. Не чакайте да ожаднеете, за да пиете вода.

NEWS_MORE_BOX

 


Яжте 4-5 пъти дневно малки порции храна. Избягвайте късното хранене след 19 часа, защото всичко, което хапнете тогава, се отлага под формата на мазнини. Обмяната на веществата е най-активна между 6 и 12 часа на обяд. За съжаление, повечето пълни хора неизменно не закусват и преяждат във вечерните часове.


Ограничете газираните напитки. Някои от тях съдържат над 10 чаени лъжички захар! Не се заблуждавайте, че ако пиете газирани напитки, които не съдържат захар, това е добре за вашето здраве, защото подсладителят аспартам има вреден ефект върху организма ви.


Прекомерната употреба на белтъчни храни и най-вече на месо е особено разпространена сред младите хора. Организмът има определен капацитет да разгражда белтъчна храна, така че ако консумирате месо и друга белтъчна храна на всяко хранене, тези вещества не могат да се разградят и загниват в червата, а това води след себе си възпаления и повишен риск от развитие на тумори. Два пъти седмично яжте риба.


И не на последно място - помислете как да релаксирате. Никой от нас не може да избяга от стреса, но поне можем да намалим негативните ефекти върху здравето чрез йога, релаксация, медитация. Една спокойна разходка в парка за около час дневно има отличен успокояващ ефект. Да не говорим, че най-добрите идеи идват, когато сме отпуснати и сред природата.


 - Съвременният начин на живот (влошено качество на храните, замърсен въздух, високи нива на стреса) води до задържане на токсини в тялото, до блокиране на самите клетки, които вече не могат да приемат необходимите им вещества, нито да ги предоставят на организма там, където са необходими. Има ли начини да неутрализираме този процес?


При всеки пациент над 35-годишна възраст е желателно да се прави детоксикация, т.е. пречистване от токсини на организма, веднъж годишно. Това може да стане по различни начини. Някои предпочитат традиционното постене. Аз лично виждам най-голяма полза от съчетанието от лечебно гладуване с предписване на хомеопатични медикаменти и Шуслерови соли. При хора с активен начин на живот дълготрайното гладуване е трудно приложимо, но дори един ден от седмицата, в който да останат само на плодове и вода, дава своя чудесен пречистващ ефект.


Има специфични хомеопатични препарати, които детоксикират всеки един орган или тъкан и се назначават в зависимост от нуждите на пациента. Аз назначавам на всеки свой пациент, в зависимост от неговите здравословни проблеми, определен начин на хранене, който да му помогне да възстанови функцията на засегнатите органи и тъкани по-бързо, но тези промени в храненето е желателно да не се правят за неограничено дълго време, за да не се стигне до дефицити на определени хранителни вещества. С други думи, всяка крайност в начина на хранене и дори детоксикацията може да има обратен ефект. Умереността е най-добрият подход.


Напоследък е радващо, че все повече хора в активна възраст обръщат внимание на профилактиката и на поддържане на своето здраве. Не бива да се заблуждаваме, че здравето се постига само със здравословно хранене, лечение и спорт, и можем безнаказано да  “замърсяваме” съзнанието си с негативни или гневни мисли. Дух, ум и тяло са едно неделимо цяло. Затова, ако искаме да сме здрави и да се чувстваме добре, е нужно да се грижим за всяка една част от това триединство.