Поглеждате ли към огледалото с леко притеснение? Какво очаквате да видите – нови бръчки, отпусната кожа, сенки под очите, увиснало коремче? А знаете ли колко често самите ние ускоряваме процесите на стареене заради начина ни на живот и заради липсата на някои елементарни навици на грижа за себе си? Ето за какво да внимаваме и как да забавим неумолимия ход на времето изцяло в своя полза!

 

Ако не ви харесва това, което виждате в огледалото, може би е време да преосмислите някои от ежедневните си навици. Храните, които консумирате и дори козметиката, която използвате, могат бързо да добавят няколко години към възрастта ви и да ви навлекат сериозни здравословни проблеми. Но тези процеси лесно могат да бъдат обърнати, стига да имате желание. За целта, първо си задайте следните въпроси:


 

Нагърбвате ли се с много задачи едновременно?

Мултитаскингът” или поемането на твърде много дини под една мишница ни излага на хроничен стрес. Може и да си мислим, че подобно поведение показва колко сме опитни, можещи, отговорни и важни, но в действителност единственото, което постигаме е, че нанасяме сериозни поражения върху всички органи и системи на тялото си. По-добрата стратегия в дългосрочен план и печеливша по отношение на здравето ни е следната: вместо да се опитваме сами да направим всичко, да се научим да разпределяме работата и ангажиментите между всички (и в офиса, и у дома). А за задачите, които персонално сме поели, да се съсредоточаваме само върху едно действие в даден момент и да се придвижим към следващото едва, след като сме приключили.

 

Често ли изпадате в депресивни състояния?

Нелекуваната депресия, социалната изолация, дълго потисканото напрежение и негативни емоции поради загуба на работа или близък човек, заради проблеми в семейството и др. са емоционален дистрес, който ускорява клетъчното стареене. Множество проучвания показват, че хроничният стрес забързва преждевременното ни остаряване чрез скъсяване на ДНК теломерите ( „защитниците” на нашите клетки). Учените считат, че стресовите житейски преживявания (не само в зряла, но дори и в детска възраст) са свързани с това ускорено скъсяване на теломерите, което на свой ред води до хронични заболявания и преждевременна смърт.

 

Не успявате да пропуснете десерта?

Редовната консумация на сладки храни не само неминуемо добавя излишни килограми в течение на времето, но и ни състарява визуално. Свързването на захарта с протеините – процес, известен като гликация, се счита за водеща причина за ускорено стареене на кожата, тъй като влияе на колагена, води до загуба на еластичността и пречи на процесите на регенерация. Излиза, че се налага да избираме – красива, гладка, тонизирана кожа или вафлички, пастички, тортички... И да обърнем гръб на сладките лакомства, ако желаем да запазим младостта си.

 

Късно ли си лягате?

Недостигът на сън води не само до сенки под очите. Нощният сън е времето, в което тялото се възстановява на клетъчно ниво. Ако системно спим по-малко от 7 часа на нощ, се стига до изтощение на организма, предупреждават специалистите. Ако през деня се чувстваме изморени, липсва ни енергия, имаме проблеми с концентрацията и паметта, това са симптоми, че задължително се нуждаем от повече почивка.

 

Забелязвате ли повече лунички или поява на пигментни петна по кожата си?

Увреждането на кожата, причинено от слънцето, е сред главните виновници да изглеждаме по-стари, отколкото сме. Ако забелязваме по тялото си нови лунички, грозни кафеникави петна по лицето и деколтето, ускорена поява на бръчки, повяхнала кожа, вроговявания и др., всички те са признаци за преждевременно застаряване. Изследванията показват, че този вид щети може да започнат дори само след няколко дни излагане на слънце, без защита. Затова е крайно време да обърнем внимание на редовната употреба на слънцезащитни продукти, дори и когато не сме на плажа.

 

Затруднява ли ви изкачването по стълбите?

Може да си мислите, че просто не ви е приятно да го правите, или че коленете са ви слабо място, както и че напоследък никак нямате време за фитнес и затова така едва пълзите по пътя нагоре... Истината обаче е, че основната причина по-възрастните хора да се затрудняват с различни физически действия (включително изкачване по стълби) е загубата на мускулна маса, която е пряко свързана с процесите на стареене. От 40-годишна възраст губим до 8% от мускулната си маса с всяко десетилетие. Заседналият начин на живот повишава риска от проблеми с бъбреците, сърдечносъдови нарушения и, да не забравяме, така омразното ни затлъстяване! На всеки 30 минути, прекарани в седнало положение (независимо дали гледаме телевизия или работим в офиса), се препоръчва да станем от стола и да се раздвижим за няколко минути. За да живеем по-дълго и в по-добро здраве са ни необходими минимум 150 минути спорт на седмица, показват проучвания.

 

Използвате ли околоочен крем и крем за ръце?

Нищо не издавава по-бързо възрастта от кожата около очите и тази на ръцете. Правилната грижа за лицето, шията, деколтето и ръцете може да свали буквално години от видимата възраст. За да са ефективни козметичните продукти, трябва да стимулират образуването на колаген и еластин, както и да включват успокояващи и хидратиращи вещества. Ръцете, шията и деколтето обаче са зони, които често сме склонни да забравяме. За съжаление, появата на бръчки и пигментни петна в тези области са също толкова чести, както и по лицето. Заедно с редовното нанасяне на хидратиращ крем, всички тези зони се нуждаят и от слънцезащитни продукти. Важно е да не забравяме, че неправилно подбраната козметика може да нанесе повече вреда, отколкото полза.

 

Ето и още няколко лесни за изпълнение съвети, които да включите в ежедневната грижа за себе си: 

  • Ако все още пушите, откажете цигарите – те са враг №1 на красотата и младостта. Тютюнопушенето изключително много ускорява възрастовите изменения и влошава външния вид на кожата.
  • Хранете се здравословно и балансирано. Когато хапваме повече пресни плодове и зеленчуци, тялото ни се отблагодарява и това особено бързо си проличава по здравата и красива кожа. Ето някои от топ-храните в борбата с процесите на остаряване – боровинки, броколи, спанак, червени чушки, авокадо, ядки (особено бадеми) и нар. Всички те съдържат най-важните витамини за здрава, млада и красива кожа – витамин С, Е, К.
  • Използвайте и защитата на минералите в подкрепа на кожата. Минералните соли за здрава и красива кожа са Шуслерова сол №1 калциев флуорид – основна сол за поддържане на еластичността; сол №8 натриев хлорид – за добра хидратация; Шуслерова сол №11 силицея – солта за синтез на колаген и регенерация. За свежа и красива кожа са нужни по 5 таблетки от всяка сол, дневно. Можем да ги нанасяме върху кожата си и под формата на мехлеми, сутрин и вечер.
  • Пийте по-малко алкохол. Той дехидратира и ускорява процесите на стареене.
  • Спортувайте през повечето дни от седмицата. Умерената физическа активност подобрява кръвообращението и придава на кожата по-младежки вид. И не на последно място – помага ни да намалим нивата на стреса в ежедневието си.