Всички сме подложени на стрес в живота, свързан с работа, семейство, лични взаимоотношения или парични проблеми. Засяга ни по различни начини - както физически, така и емоционално и с различна интензивност. Но докато краткотрайното излагане на стрес е нормално за организма, дори може да бъде полезно - повишава възможностите ни да се адаптираме към света около нас, то състоянието на хроничен или прекалено интензивен стрес може да бъде много вредно за физическото и психическото здраве. В тези ситуации се блокира възможността на организма да се справя и в крайна сметка се появяват болестите.

 

Обърнете внимание на тези знаци, които сочат, че нивата на стрес в живота ви са нездравословни: 


  • Чувство на постоянно безпокойство и напрежение;
  • Усещане за претоварване – емоционално, в ежедневието, в работата;
  • Трудност за концентриране;
  • Постоянни промени в настроението;
  • Раздразнителност, избухливост;
  • Затруднение да се отпуснеш и да почиваш;
  • Депресивни състояния;
  • Ниско самочувствие;
  • Силно повишен или понижен апетит;
  • Нарушения в съня;
  • Злоупотреба с алкохол, цигари или наркотични вещества с цел релаксация;
  • Болки по цялото тяло, особено в мускулите;
  • Нарушения във функционирането на стомашно-чревния тракт – диария или запек;
  • Оплаквания от гадене или замаяност;
  • Нарушения в либидото.

 

Първите симптоми, че стресът започва да оказва влияние на здравословното ни състояние са сравнително леки. Но с времето може да се развият много сериозни проблеми. Някои от тях са:

 

  •  Депресия;
  •  Диабет;
  •  Сърдечносъдови заболявания;
  •  Дисфункция на щитовидната жлеза;
  •  Затлъстяване;
  •  Обсесивно-компулсивно или тревожно разстройство;
  •  Сексуална дисфункция;
  •  Язва и др. 

 

Изследване на Американската психологическа асоциация показва, че при близо четвърт от хората нивата на стрес се оказват вредни за тяхното физическо и емоционално здраве.

 

Ако усещате, че сте изложени на продължително напрежение в ежедневието си, ако това ви кара да се чувствате зле и забелязвате, че проявявате някои физически симптоми, свързани със стрес, консултирайте се с лекар и помислете какви промени можете да направите в живота си. Човешкият организъм е една удивителна самовъзстановяваща се система. Ето 7 стъпки, които могат да ни помогнат да намалим нивата на стреса в ежедневието.

 

  1. Здравословно хранене. Все по-голям брой проучвания показват как храната влияе на нашето настроение и как здравословното хранене може да подобри усещането ни за благополучие. Храната трябва да осигурява достатъчно количество хранителни вещества за мозъка, както и основните витамини и минерали. Не забравяйте и приемът на достатъчно количество вода. 
  2. Избягвайте алкохола и цигарите. Или поне се старайте да намалите употребата им колкото е възможно. Макар и на пръв поглед да изглежда, че те помагат за редуциране на напрежението, в действителност тяхното въздействие само влошава проблемите. 
  3. Повече движение. Опитайте се да интегрирате в ежедневието си колкото се може повече движение и спорт. Дори просто разходка на открито, на чист въздух, може много да помогне. 
  4. Време за себе си. Изключително важно е да си отделяте време за почивка и време в грижа само за себе си. Трябва да се научите да балансирате между отговорността за другите и отговорността към себе си. Това наистина редуцира нивата на стрес. Почивката е много важна за доброто психическо здраве. Припомняйте си го всеки път, когато си помислите: „В момента не мога да си позволя да си почивам, нямам време...”
  5. Избягвайте негативизима. Не потъвайте в негативни мисли и избягвайте да общувате с негативно настроени хора. Всяка наша мисъл ни помага, но също може и да ни попречи, да преработваме преживяванията и емоциите си. Позитивните мисли и нагласа към живота увеличават способността ни да се справяме в трудни ситуации и да вземаме мъдри решения. 
  6. Осигурете си достатъчно сън. Постарайте се да си лягате преди 23 часа, по едно и също време, като поне 2 часа преди лягане спрете да гледате телевизия и да използвате електронни устройства. Помислете как да подобрите средата си, за да се радвате на по-добър сън. 
  7. Помощ с хомеопатия. За разлика от конвенционалните медикаменти, които помагат в състояния на повишена тревожност или депресия, хомеопатичното лечение не води до зависимост и няма никакви нежелани странични ефекти. Ето някои от най-популярните хомеопатични лекарства, подходящи за регулиране на нивата на стрес. За съвременния стресиран човек е много подходящо лекарството Нукс вомика. При претовареност на работа, вследствие на което се изпитва нервност и раздразнителност, може да помогне Нукс вомика D1000 – 2 пъти дневно по 10 глобули за седмица, след което приемът постепенно се разрежда. При блокиране заради напрежение (на изпит, интервю за работа, по време на важен разговор с шефа или ако трябва да изнасяте презентация), е подходящо хомеопатичното лекарство Гелсемиум. То е ефективно средство и при панически атаки. Гелсемиум D30 помага при високо кръвно налягане от страх, треперене и изпотяване под напрежение. Може да се използва в разреждане D1000 при силно безпокойство преди операция или някаква медицинска манипулация. Ако стресът се трансформира в тревожност, забързаност и суеверност, проява на  панически ужас от затворени пространства като асансьор или височини (летене), тогава може да е от полза лекарството Аргентум нитрикум D1000. То е подходящо за хора, които много тежко изживяват стреса, изпитват всякакви страхове, а под напрежение стават много припряни, започват да говорят бързо, почти несвързано, не спират да ръкомахат. И често пъти опитват да се успокоят от стреса с консумация на сладки храни. Още един вариант да се намалят нивата на стреса и тревожността в ежедневието е с антистрес комбинацията Шуслерови соли - сол №2, №5 и №7, по 5 таблетки от всяка дневно. Минералните соли зареждат с енергия и стабилизират психиката.