При неправилно хранене, заседнал живот и твърде много стрес, тялото ни реагира с появата на възпалителни процеси. А хроничното възпаление има сериозни дългосрочни последици - може да отключи сърдечносъдови проблеми, заболявания на кръвоносните съдове, диабет, затлъстяване, Алцхаймер и др.

 

За съжаление, ранните симптоми за наличие на хронични възпалителни процеси са твърде неясни и могат да останат незабелязани за дълъг период от време. Възможно е, например, да се чувстваме изморени, дори напълно изтощени и да си мислим, че причина за това е натоварената ни работа. Но тъй като възпалението прогресира, с времето започва увреждане на артерии, стави, органи. 


 

Стресът, обездвижването, претоварването на организма с токсични вещества (например от алкохол, цигари и медикаменти) са сред основните фактори, допринасящи за възникването на хронично възпаление. Не е тайна, че самите ние държим ключа към предотвратяването на сериозни здравословни проблеми. Но често пъти ни е по-лесно да си намерим извинения защо пренебрегваме сигналите на тялото си, отколкото да се погрижим за себе си. 

 

Ето 3 стъпки в правилната посока, които лесно можем да интегрираме в ежедневието си. Подходящи са дори и за най-заетите. Не само че не изискват особени усилия, но и носят многобройни ползи за тялото и ума. 

 

  • Да се качваме по стълбите – ако спрем да използваме асансьора, генерираме по няколко кратки физически натоварвания през деня, които се оказва, че правят чудеса за сърцето и белите ни дробове, особено ако водим заседнал начин на живот. Макар и кратко (за няколко минутки), ако го правим енергично, подобряваме сърдечната и белодробната си функция. Това са установили учени от университета Макмастър в Хамилтън, Онтарио, Канада, и съветват работещите в офиса да използват възможността за кратка, но ефективна физическа активност сутрин, обед и вечер. 
  • Да дадем най-доброто „гориво” на тялото си – как ще функционира организмът ни, на пълни обороти или наполовина, зависи от „горивото”, с което го зареждаме. Балансираното хранене поддържа ума и предотвратява хроничните възпаления. Достатъчно е да се придържаме към диета, богата на пълнозърнести и бобови храни, плодове и пресни зеленчуци. Те ни зареждат с протеини и дават на тялото стабилно и постоянно ниво на енергия. Модерно е да си говорим за „суперхраните”, но още по-хубаво е, че лесно можем да ги намерим на една ръка разстояние: орехи, бадеми и всякакви ядки, сушени плодове и зехтин. В малко количество, всеки ден, те ще направят храненето ни балансирано и полезно. А мазните риби (напр. сьомга) са богати на омега-3 мастни киселини, важни за намаляване на възпалението и за здравето на мозъка. Кои обаче са храните, които могат да предизвикат възпалителни процеси и изменения? Такива са всички преработени храни, със съдържание на високофруктозен царевичен сироп, трансмазнини, рафинирана захар и др.
  • Да овладеем стреса - трудно можем да избегнем много от стресовите ситуации, с които се сблъскваме в ежедневието си. Това, което можем обаче, е да променим нашата рекция и начин на възприемане на случващото се. Не са необходими особено големи усилия. Дори кратка йога-практика, в рамките на 15 минути, може да ни донесе големи ползи. Редица научни изследвания подкрепят добрата репутация на йога за цялостното здраве и психоемоционално състояние. 

 

Какво обаче да не правим в опитите си да намалим ежедневния стрес? Ако опитваме да потушим напрежението с алкохол, цигари, медикаменти, рискуваме да задълбочим проблемите си. Алкохолните напитки и тютюнопушенето създават временно усещане за релаксация, но в дългосрочен план ни карат да се чувстваме още по-тревожни и/или  депресирани. Друг погрешен избор са лекарства като транквиланти и приспивателни, които използвани за продължителен период, допълнително могат да причинят психични и физически здравословни проблеми.

 

Вместо да нанасяме още вреди, добър и безопасен вариант за овладяване на усещането за тревожност, повишена нервност и напрежение е комбинация от минерални соли: Шуслерова сол №2 калциев фосфат (сутрин), №5 калиев фосфат (до обяд), и №7 магнезиев фосфат (вечер преди сън), по 5 табл. от всяка сол дневно. Сол №2 е важна за регулирането на калция, който се изчерпва много бързо от тялото в периоди на засилен стрес. Сол №5 подпомага нормалното функциониране на нервната система. А сол №7 действа релаксиращо и предпазва от дефицит на магнезий, водещ до симптоми като безсъние, умора, напрегнатост, тревожност. За най-добри резултати Шуслеровите терапевти препоръчват продължителен ежедневен прием за поне 8 седмици.