Как да се предпазим от често боледуване през есенно-зимния период? Опитайте тези ползотворни стъпки в ежедневните навици, които ще подготвят и укрепват защитните сили на организма. 

 

6:30 ч. Събудете се и хидратирайте тялото


Непосредствено след събуждане изпийте първата си чаша вода за деня. Хидратацията на лигавиците е важна за правилното им функциониране като защитна бариера срещу вирусите. Не по-малко нужна е за дренаж на лимфната система, процесите на детокс и транспортирането на хранителни вещества и антитела в организма - там, където са необходими. Следете за достатъчния прием на вода през целия ден. 

 

6:45 ч. Раздвижете се

Не е тайна, че редовната физическа активност подпомага собствените защитни сили на организма. Има много начини да се погрижите за тялото си: бягане, бързо ходене, пилатес, йога, танци и много други. Каквото и да изберете по ваш вкус, ако започнете деня си с движение и леко, приятно натоварване, давате на себе си добро настроение, а на имунната си система -необходимата подкрепа. 
А ако съберете сили да излезете навън за кратка разходка или джогинг, още по-добре! Да видим естествената светлина още на старта на деня помага за повишаване на нивата на допамин и кортизол, което ни прави по-жизнени и изпълнени с енергия. Помага и за регулирането на циркадните ритми – също важни за поддържането на имунната функция. 

 

7:15 ч. Време е за кратка медитация

Стресът е ключов фактор, който руши имунитета, а медитацията е един от ефективните начини за регулиране на повишените нива на стрес. Започнете с няколко минути и постепенно увеличавайте времето. 

 

7:30 ч. Богата закуска

Важно е тя да е здравословна, с изобилие на хранителни вещества. Можем да започнем деня си със зеленчуково смути или богата на фибри овесена каша с шепа горски плодове (богати на антиоксиданти). Добре е да включваме разнообразни растителни храни на всяко хранене – това помага за поддържане на здравето на стомашно-чревния тракт и имунния отговор.

 

8:15 ч. Витамини и минерали

На старта на деня, като ежедневна рутина, е добре да добавим подкрепящите имунитета витамини и минерали (напр. цинк, витамин C, витамин D). В сезона на настинките и грипа можем да ги допълним и с хомеопатия (Silicea – хомеопатична подкрепа на имунитета, подходяща при склонност към хронифициращи и рецидивиращи инфекции), и Шуслерова терапия (Шуслерова сол №3 Ферум фосфорикум - минералната сол за първа помощ на имунната система, регулира обмяната на желязото и подобрява кислородното насищане на тъканите).

 

12:00 ч. Добре балансиран обяд

Тъй като здравето на червата е неразривно свързано с имунната функция, обядът е чудесно време да подкрепим чревния микробиом с разнообразна и цветна чиния от растителни храни, с множество микроелементи и фибри.

 

15:00 ч. Следобедна почивка с дихателна практика

Ако работите на бюро, задължително направете една следобедна пауза, в която да раздвижите мускулите, гърба, ръцете и да направите една лека, но много полезна дихателна практика. 
Съзнателното дълбоко дишане стимулира парасимпатиковата нервна система и процесите на релаксация в тялото: сърдечната честота се забавя, мускулите се отпускат. В същото време повишеният прием на кислород помага на клетките да функционират отново оптимално и така се противодейства на умората, намалената концентрация и главоболието към края на работния ден. Примерно дихателно упражнение: седнете или застанете изправени. Вдишайте през носа си и пребройте до осем. Сега задръжте дъха си и пребройте до четири. Издишайте през носа и пребройте отново до осем. След това направете пауза за няколко секунди, преди да повторите упражнението (до десет повторения, с възможно най-равномерен ритъм). 

 

18:00 ч. Питателна вечеря

Насладете се на последното хранене за деня и не забравяйте да приключите с приема на храни поне три часа преди лягане, за да се радвате на дълбок, спокоен сън (да предотвратите събуждането посред нощ). 

 

19:30 ч. Изключете екраните

Ограничете употребата на телефон, лаптоп, телевизор и други устройства, излъчващи синя светлина. Това ви помага да увеличите нивата на мелатонин преди лягане, така че избягвате нарушаването на циркадния ритъм. Вместо екрани, погрижете се за релаксацията си с действие, което успокоява ума и ви доставя удоволствие (може да е кратка йога практика, четене на книга, водене на дневник, слушане на музика и др). 
Тези вечерни ритуали помагат да се освободите от стреса и да осигурите на тялото си спокойния сън, от който се нуждае, за да имате добре функционираща имунна система.

 

22:30 ч. Лека нощ!

След дългия натоварен ден е време за спокоен, възстановяващ тялото сън. Ако изпитвате трудности със заспиването, можете да повторите медитативната практика, съчетана с дълбоко дишане, чрез което се постига целенасочен ефект на релаксация. 


Референции: 
www.nature.com
www.sciencedirect.com
https://doktor-schuessler.de
Die 12 Salze des Lebens - Biochemie nach Dr. Schüßler. Angelika Wolffskeel von Reichenberg, Mankau, 2013
Deine Nahrung sei dein Heilmittel. Angelika Gräfin Wolffskeel von Reichenberg, Mankau, 2015