В ежедневието не дишаме с пълен капацитет, а оттам идват и проблемите със стойката, умора, стрес или липса на тонус. Според древните йоги, един от основните начини да се получава жизнена енергия е чрез дишането с корема. Това е и причината в йога асаните да се диша коремно през носа.

 

Дори лекарите са съгласни, че при поемането на въздух от корема навлиза повече кислород в белодробните алвеоли като по този начин дишането става по-ефективно особено при хронични заболявания на белите дробове. Доказано е, че упражняването на йога асани в комбинация с дихателни техники подобряват състоянието при деца и възрастни с тежки дихателни заболявания. Освен това, то дава много добри резултати при хора, които страдат от нервен стомах или рефлукс. Подобрява се храносмилателната система, метаболизмът се ускорява и повлиява положително върху чревната перисталтика. 


 

Как да разберем, че дишаме с корема? 

Седнете на стол или на пода. Най-важното е да ви е удобно, за да насочите изцяло мисълта върху дихателната техника. Мястото, което сте избрали трябва да е чисто, проветрено и тихо. Изправете гърба и поставете едната ръка върху стомаха, а другата върху гърдите. Поемете въздух от корема като го издуете навън. Вдишайте с пълен капацитет и издишайте като приберете корема навътре, без да го стягате.

 

Ако дишате правилно, единствено ръката върху стомаха се движи навън и навътре. Ръката върху гърдите остава статична. След време може да пробвате да задържате дъхът за две-три секунди, но не и ако сте начинаещи. Дихателната техника трябва да ви отпуска, а не да чувствате напрежение. Лицевите мускули също трябва да са в релаксация. Ръцете не се стягат, ползват се само за ориентир дали вдишването става правилно. По-нататък, когато техниката ви стане лесна за изпълнение, може да го правите с отпуснати ръце до тялото.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

В началото правете по пет бавни вдишвания и издишвания като с времето може да увеличите бройката. Бъдете постоянни и ще се убедите в неговата полза. 

 

В заниманията по йога е известно пълното йогийско дишане, което успокоява моментално нервната система и намалява стреса. То също започва с изпълването на корема с въздух, но след това дъхът преминава нагоре към гърдите докато и ключиците се повдигнат и дъхът стигне до гърлото.

 

Издишването става бавно от горе надолу като първо се отпускат ключиците, после гърдите и накрая се издишва от корема. За разлика от коремното дишане, което може да правите по време на йога практика и във всяка йога поза, за пълното йогийско дишане трябва да отделите време и да се концентрирате единствено в него. То често се упражнява в началото или в края на йога заниманията или самостоятелно за отпускане на ума и намаляване на вътрешното напрежение.

 

Движението на тялото по време на дишането помага на белите дробове да се наситят максимално с чист въздух.

 

Ако искате да възвърнете своята жизненост и да се чувствате тонизирате през целия ден, включете в ежедневието си няколко йога асани или бързо ходене в планината като в процеса насочете вниманието върху коремното дишане през ноздрите.