В йога почти всички пози се наричат с имена на животни. Още от древността хората са имали афинитет към имитирането им. Децата продължават да го правят и то съвсем инстинктивно. Определено има защо. Някои животни правят ежедневно и неколкократно всички необходими и полезни за гръбнака извивки. Ако и хората толкова често се разтягаха, нямаше да имат проблеми с кръста и врата.

 

Движенията на кучетата например са естествени и интуитивни. Една от най-често срещаните пози в йога и то във всички практики и стилове от начинаещи до напреднали е „куче гледащо надолу” в превод от автентичното си наименование - Адо Мука Шванасана.


 

Забележете,че кучетата несъзнателно я практикуват всеки ден по няколко пъти. Преди лягане, преди ставане, постоянно. Ползите от тази асана са още по-наситени за хората. Тя има доказан ефект върху възтановяването на гръбнака и помага при хора и деца с гръбначни изкривявания. Освен това огъвкавява бедрата и прасците. За хора със стегнати ахилесови сухожилия или болни стъпала,тази поза е благодат като цялостно подобрява пластичността на тялото. Хората, които страдат от болки в кръста, могат спокойно да я изпълняват, защото не само, че няма да им навреди, но ще облекчи болката в лумбалната област.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

Застанете на колянна опора на постелката, на четири опорни точки като раменете са над китките, а коленете под бедрата. Докоснете земята с пръстите на краката. Отлепете коленете от земята и започнете да повдигате тялото назад докато гърбът се изпъне. Не бързайте. В момента, в който сте повдигнали коленете от земята, не изпъвайте краката веднага, а повдигнете опашката нагоре. От тази позиция натиснете плешките на вътре и изпънете ръцете. Приоритет в позата е гръбначният стълб, затова първо работете върху това гърбът да се изправи и после краката да се изпънат, а не обратното. Свалянето на петите завършва асана ,но това се случва, когато тя се практикува редовно и изисква време да се огъвкавят ахилесовите сухожилия и прасците. За някои хора това е лесно изпълнимо, за други по-трудно, за това не напрягайте краката до болка, но практикувайте позата редовно. В началото не мислете за стъпалата, а за гръбнака.

 

Поза „куче гледащо надолу” може да се практикува от хора на всякаква възраст и деца  ,както и по време на бременност. Когато се изпълнява правилно, няма вероятност от травми. Често хората се оплакват ,че не могат да задържат дълго в нея по две причини: първата е, че им се пързалят ръцете напред, а втората е, че ги заболяват китките. За да се избегне плъзгането на тялото, е нужно с помощта на дланите да се избутва цялата тежест към петите. Ако все пак тялото не се задържа и се чувства приплъзване, тогава проверете дали това е така на друга различна постелка, защото може тази, която ползвате, да не е подходяща за йога. Натоварването в китките е втората причина за трудно задържане в поза „куче гледащо надолу”. С цел да се предпазат китките е необходимо тежестта на тялото да не пада върху тях, а обратното с дланите да се избутва нагоре и назад. Ако ръцете са стегнати и изпънати и няма да се чувства напрежение в китките. Докато вдишате и извишвате в позата през носа, не стягайте корема и не повдигайте главата нагоре, защото ще си контузите врата. Изпълнявайте я няколко пъти с почивки или между останалите асани.