Въздушната йога бързо набра популярност в световен мащаб, не само защото е забавно да висиш надолу с главата, а поради факта, че осигурява редица ползи за физическото и психично здраве.


Какво е въздушна йога?

Накратко, вместо традиционната йога пози върху постелка, във въздушната йога се използва копринен хамак или прашка, който е окачен на тавана. Целта на хамака е да осигури подкрепа по време на упражненията, като същевременно подобрява гъвкавостта и обхвата на движение. Хамакът също премахва натискът върху определени участъци от тялото като главата и раменете, което позволява да достигаме до по-предизвикателни и сложни пози с лекота.



Съвети за начинаещи

За новаците във въздушна йога обикновено това забавно изживяване. Разбира се, първия път движенията няма да са съвсем изящни, защото тялото има нужда от време да влезне във форма. Въпреки това йога инструкторите са категорични, че не е нужно да имаме предишен опит в йога, за да участваме в клас по въздушна йога.


На първо място и най-важното е да се доверим на хамака (слинга, прашката). Без значение в каква форма се намираме, килограми и способности – важно е да бъдем освободени.


Облеклото в клас по въздушна йога също не е без значение – подходящи са тесни клинове и панталони или гамаши за йога, но не и къси панталони. Спортният сутиен също е добра идея, както и лека тениска, която покрива подмишниците. Защото понякога слингът може да причини ожулване.


Както и при другите тренировки, и тук е важно да се избегне храненето поне час преди класа по йога. За да не стъпваме в залата обаче гладни и с ниски нива на кръвната захар, може да закусим един банан.


Колкото и трудни да изглеждат движенията, най-важното е човек да следва собственото си темпо, а когато нещата не се получават - затова, разбира се, е инструктора по въздушна йога, който ще отговори на всеки въпрос и детайлно ще покаже проблемното движение.


Освен забавно и интригуващо заниемание, въздушната йога носи след себе си куп физически ползи за тялото. Увеличава гъвкавостта и силата на цялото тяло и укрепва всички мускули. Това е така, защото самия хамак позволява да навлизаме по-надълбоко в движенията на позите, като допълнително повишавате гъвкавостта на цялото тяло.


Въздушната йога облекчава налягането в гърба и шията, както и насърчава циркулацията на всички процеси в тялото. Особено тецзи на храносмилането. Не на последно място, практиката повишава увереността и подобрява настроението. 


Някои пози за въздушната йога изискват само малко подкрепа от хамака за баланс, докато други изискват да поставим 100% от теглото си върху самия слинг. Най-популярните сред тях са върксасана (поза на дърво) - позата е отлична за индивиди със стегнат ханша и всеки, който има трудности с външно въртене на бедрата. Матсясана (поза риба) - достъпна поза, която е чудесна за хора с различни способности, като отваря гърдите и помага за по-добра мобилност на гръбначния стълб. Арда Капотасана (поза гълъб) представлява сгънат крак на земята, а другия се разтяга по слинга. Тази поза помага за отваряне на тазобедрените флексори.


Това е само малка част от света на въздушната йога. Струва си да се опита.