Несъмнено най-трудните асани в йога са балансовите. Да пазите равновесие на един крак не винаги е лесно особено, ако сте недоспали или ядосани. Това не трябва да ви учудва, тъй като балансът се повлиява от състоянието на вегетативната нервна система. Тези които смятат, че им е невъзможно да пазят баланс имат най-много нужда от равновесни упражнения. С постоянство в йога, човек се научава да разпределя правилно тежестта на тялото, така че да задържа в позата по-дълго време. За добро равновесие е необходимо търпение, успокояване на ума и забавяне на дишането.

 

Асаните за баланс са упражнения предимно за вътрешното състояние на човек, тъй като подобряват паметта и създават навици за самонаблюдение. Една от тях е поза Воин 3.



“Вирабхадрасана 3” както е нейното име на санскрит е трудна, защото изисква висока концентрация, здрав торс и стегната мускулатура.

 

За напълно начинаещите има вариант тази изящна асана да се упражнява с помощта на йога блокчета, докато мускулите на тялото укрепнат.

 

Застанете в права позиция. Вдишайте дълбоко и при издишването свалете ръцете на пода. Ако не стигате земята, можете да поставите дланите на опора на йога блокчета. Подвигнете десния крак. При това е важно да задържите краката изпънати и хълбоците успоредни.

 

Упражнението подобрява гъвкавост, силата на бедрата и издължаването на гръбначния стълб. Задръжте до 5 вдишвания и повторете с другият крак.

 

Когато почувствате, че сте готови, преминете към следващия етап от асаната, като повдигнете ръцете до тялото или ги хванете зад гърба.

 

Крайният вариант на асаната е да останете на опора на един крак и да изпънете ръцете напред. 

 

Това е възможно само, ако горната част на тялото е силна. За тази цел, върнете отново тялото с глава надолу към краката. Поставете дланите на коленете и изпънете краката. Най-основното в позицията на тялото е да изправите гърба и да отворите раменете максимално навън. Ако ви е трудно поради скъсени сухожилия, свийте леко краката в коленете, но задръжте гърба прав като повдигнете опашната кост нагоре. Изпънете ръцете напред и задръжте за няколко вдишвания, после отпуснете ръцете надолу.

 

Упражнението е силово, но благодарение на него се укрепва торсът.

 

Най-важното е асаната да бъде изпълнена правилно, в противен случай може грешно да се натовари кръста.

 

Ако ви е трудно да не повдигате хълбоците, пробвайте с йога колан. Закачете колана на дясното стъпало като колана е отпуснат зад гърба. Коланът трябва да е достатъчно дълъг, за да може кракът да остане изпънат. Започнете да накланяте горната част на тялото напред и надолу, а с помощта на ръцете, придържайте коланата така, че да повдига десния крак назад и нагоре. Задръжте в позата колкото ви е възможно. Повторете с левия крак.

 

Упражняването на Воин 3 с колан позволява асаната да бъде изпълнена правилно и тялото да се наторари равномерно. По този начин гърбът остава в право състояние и хълбоците в успоредна позиция.

 

Ползите конкретно от Воин 3 са многобройни. Освен че ще почувствате тялото по-силно и стегнато , ще усетите прилив на енергия и самоувереност със всяко следваща йога практика.