Оттеглянето за период на продължителна и интензивна медитация подобрява умението ни да се фокусираме, а резултатът идва след първите пет седмици. 

 

Това показва ново проучване, публикувано в научното списание Brain, Behavior, and Immunity. То показва още, че по-силните възпалителни процеси се свързват с по-лош контрол на вниманието.


 

„Голяма част от работата ми е посветена на това как стресът и свързаните с него фактори влияят на когнитивните процеси, включително изпълнителните функции на мозъка. Общата констатация е, че стресът ги уврежда“, посочва авторът на изследването Грант Шийлдс, асистент в Университета в Арканзас и директор на SCAN Lab. 

 

Изпълнителните функции на мозъка са свързани основно с уменията за концентрация, четене и писане, запаметяване, изучаване на чужд език и логическо мислене

 

„Все повече се интересувам от това да открия кои намеси или фактори биха могли да подобрят когнитивните процеси, а често се смята, че медитацията подобрява изпълнителните функции на мозъка. Исках да проверя това и да го тествам с помощта на изчислителен модел“, допълва той. 

 

В проучването участват 60 души, разделени на случаен принцип в две групи. Едната участва в тримесечно практикуване на медитация, а другата група е контролна. Три месеца по-късно, контролната група също преминава тримесечно обучение по медитация тип Шамата.

 

Участниците практикуват медитация в продължение на шест часа на ден всеки ден. 

 

Още по време на медитационната практика на първата група, на всички участници е дадено да изпълнят фланкираща задача на Ериксен, за да се оцени способността им да сe концентрират

 

Това се случва пет седмици след началото на медитацията, в която участва първата група. Целта в задачата е да се посочи възможно най-бързо посоката, в която сочи стрелка, която се намира в центъра на екрана, и е заобиколена от други стрелки, сочещи в същата или друга посока. 

 

Учените правят и кръвни изследвания на участниците в началото, средата и края на периода на медитация, за да установят количеството биомаркери, индикиращи за възпаление в тялото. 

 

Изследователите наблюдават, че участниците, които са преминали петседмично обучение по медитация, се справят с фланкиращата задача много по-добре в сравнение с контролната група. 

 

Хората от контролната група показват подобрено внимание, след като завършват собственото си обучение по медитация.

 

Резултатите показват, че водените медитативни практики подобряват способността да се концентрираме отгоре-надолу, например доброволно“, посочва Шийлдс пред списанието PsyPost

 

Според него, въпреки че няма проучвания за това, медитацията вероятно влияе по същия начин и на други когнитивни процеси

 

По думите му, активността на имунната система, отговорна за възпалителните процеси, е обратно свързана с когнитивната способност да се фокусираме. Това води до извода, че намеса, като например противовъзпалителна диета, може да подобри контрола на вниманието. 

 

Изследването „Проучване на ефектите от практикуването на медитация за концентрация върху контрола на интерференцията: Ролите на фокусираното внимание и възпалителната активност“ е проведено в сътрудничество с Центъра за изучаване на ума и мозъка към Калифорнийския университет.

 

Източник:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889159120305870