Осъзнатата медитация се използва дълги години за понижаване на чувството за болка в тялото. Въпреки това научно не съществуваха значителни доказателства за това.

 

Поради тази причина изследователи от Медицинския факултет на Калифорнийския университет в Сан Диего проверяват ефектите от осъзнатата медитация върху възприемането на различните видове болка и възникващата мозъчна активност.


 

Учените установяват, че практикуването на осъзната медитация помага на човек да промени и дори прекъсне комункацията между областите на мозъка, които участват в усещането за болка, и тези, които произвеждат самото усещане.

 

В изследването са включени 40 души. При включването в него им е направен скенер, докато краката им са изложени на силна топлина. След серия от топлинни стимули, участниците правят оценка на средните си нива на болка.

 

След това доброволците са разделени в две групи. Едната от тях преминава през четири отделни 20-минутни практики за осъзната медитация. По време на които те са инструктирани да се съсредоточат върху дъха си, след това да осъзнаят своите мисли, усещания и емоции, но да ги оставят да преминат, без да ги съдят или да реагират на тях.

 

Втората група е контролна и по време на тези практики, хората слушат аудио книга.

 

В последния ден от изследването мозъчната активност на двете групи е измерена отново. Участниците в групата, която практикува осъзната медитация, са инструктирани да медитират по време на болезнената жега, докато контролната група почива със затворени очи.

 

При повторна оценка на болковите нива, специалистите установяват, че участниците, които активно медитират, отбелязват 32% намаление в интензитета на усещаната болка, както и 33% цялосто понижаване на същата.

 

При анализ на мозъчната активност на участниците по време на задачата, изследователите забелязват, че облекчаването на болката, предизвикано от практиката, се свързва с намалена синхронизация между таламуса и части от някои зони в мозъка.

 

Едната от тези зони е вентромедиалният префронтален кортекс, включващ няколко подрегиона, работещи заедно, за да обработят начина, по който човек възприема своите преживявания. Колкото повече различните области са отделени или деактивирани, толкова по-ниско е нивото на болка.

 

Проучването е публикувано в сп. Pain.

 

Референции:

https://journals.lww.com/pain/Abstract/9900/Disentangling_self_from_pain__mindfulness.127.aspx