Стресът е неизменен спътник в живота на модерния човек. Поставен в извънредни условия обаче при всеки човек, тревожността, напрежението и усещането за безпътица могат да придобият застрашаващи размери. Зад ударните дози стрес обичайно се подават неприятните усещания като често главоболие, мускулна болка, умора, промени в сексуалния нагон, стомашно-чревни симптоми и затруднения в съня. Доказано е, че неконтролирания стрес може да увеличи също риска от хронични здравословни проблеми, като сърдечни заболявания, високо кръвно налягане, затлъстяване и диабет.


Овладяването на стреса е важно за цялостното здраве на организма. А един от най-достъпните начини това да се случи у дома е медитацията. Известната източна практика идва от латински (meditatio) и означава размишление. Тя се практикува повече от 5000 години, а в последните десетилетия заедно с източните духовни практики, медитацията набра популярност и в западния свят. Различните медитативни практики и дисциплини обхващат широк спектър от упражнения за изпитване на умствена релаксация, покой на ума и концентрация.


Днес съществуват много и различни техники и форми на медитация, но при всички крайната цел е усещането за релакс и постигане на вътрешен мир и равновесие. И редица проучвания го потвърждават.



Още през 2014 г. учени споделят пред сп. JAMA Internal Medicine, че са анализирали над 18 000 научни изследвания, разглеждащи връзката между медитацията и депресията, и тревожността. От тях 47 проучвания с данни за 3515 пациенти са отговорили на критериите им за добре извършени изследвания. Обобщените резултати показват, че стриктните медитационни програми за период от 8 седмици показват добри резултати за намаляване на симптомите на депресия и тревожност.


Много изследвания сочат, че практикуването на медитация може да помогне и в управлението на негативни емоции, като гняв и страх. Малко проучване, публикувано през февруари 2016 г. в сп. Consciousness and Cognition, показва, че медитацията може да помогне на хората да се справят с гнева. При това са наблюдавани подобрения само с една сесия на медитация.


За проучването изследователите анализирали 15 души, които са нови за медитацията и 12, които са опитни практикуващи. Участниците са помолени да преживеят моментите, които ги разгневяват. Онези, които никога не са практикували медитация по-рано, са имали повишаване на сърдечната честота, кръвното налягане и честотата на дишането, докато тези с опит в практиката - не са имали голяма физическа реакция на упражнението.


Във втората част от експеримента групата на хората, които никога не са медитирали, са помолени да го правят в продължение на 20 минути. След това отново е трябвало да преживеят епизода, предизвикващ гняв, но този път физическата реакция е била много по-малка.


Не на последно място, предварителни изследвания зад Океана, показват, че редовната медитация може да помогне за намаляване на страха от повторното връщане на болестта при пациентите с рак. Според Американското дружество за борба с рака, близо 60 % от хората преминали успешно през диагнозата за първи път, изпитват силен страх от завръщането й още през първата година. А както знаем, страхът може да бъде толкова мъчителен, че да влоши не само настроението, но и отношенията с близките, работата, медицинските проследявания и цялостното качество на живота.