„Ардха Пинча Маюрасана“ или поза „Делфин“ не е често срещана асана, а би трябвало да се практикува в заниманията по йога, тъй като нейните ползи са многобройни.  Поза „Делфин“ е вид обърната асана и е чудесен избор за хора, които имат нужда да се тонизират и отслабнат. По време на изпълнението ѝ мозъкът се оросява и кръвообращението се подобрява.

 

Любителите на йога познават позата и като вариация на поза „Куче гледащо надолу“. Това е напълно естествено, защото позицията на тялото е едно и също, но разликата е, че в поза „Делфин“ опората е на лакти, докато в поза „Куче гледащо надолу“ е на длани. Това е една от основните силни страни на поза „Делфин“ да бъде често предпочитана, особено когато китките са слаби и се чувства дискомфорт в тях. Факт е, че  асаната на опора на лакти е по-силова от тази на длани, но пък си заслужава да опитате, тъй като стяга цялата мускулатура и изправя гръбнака.


 

Застанете на земята на опора на колене и длани. Свалете лактите на земята. Необходимо е те да останат на ширината на раменете. Повдигнете опашната кост нагоре и се опитайте да изпънете краката. Направете няколко вдишвания и отпуснете тялото на колянна опора.

 

В упражнението най-важното е гърбът да остане прав, затова когато издишвате се стремете да натискате плешките навътре.

Ако опитвате асаната за първи път и не сте подготвили тялото преди това с поза “Куче гледащо надолу” има вероятност да получите лека мускулна треска в раменете, плешките и гърба. Не прекалявайте с времето в нея. Започнете с половин минута или десетина вдишвания и после увеличете времето в позата.

 

Когато първоначалната позиция на тялото в “Делфин” ви стане безобидна, може да започнете с детайлите в нея. Обърнете внимание на стъпалата, петите трябва да са отворени на нивото на малките пръсти, така че когато погледнете към стъпалата, да не ги виждате. Колкото повече упражнявате позата, толкова по-скоро ще свалите петите към земята - сухожилията не се отпускат лесно, но с търпение и редовно разтягане винаги има ефект. Позицията на лактите е също от съществено значение, те не трябва да се разтварят, в противен случай ще натоварите грешно раменете. Не повдигайте главата нагоре, защото ще напрегнете вратните прешлени.

 

Поза “Делфин” развива силни мускули и мобилност. За хората, които желаят да постигнат по-добри резултати и имат физическата възможност да го изпълнят, могат в самата позиция да движат тялото напред и назад. Опитайте да насочите главата по напред, докато носът стигне земята, след което насочете тялото назад, докато центърът на главата достигне пода. Правете движението, без да повдигате лактите или да сгъвате краката. Тази техника е силова и не се препоръчва за начинаещи. Развива мускулите на ръцете и подготвя тялото за една от най-предизвикателните равновесни асани в йога - поза “Пинча Маюрасана” или стойка на лакти.

 

Още една причина да включите поза “Делфин” във вашия ежедневен комплекс е, ако желаете да подобрите издръжливостта на тялото в поза планк на лакти.  Всяко йога упражнение има своите преимущества върху мускулатурата на тялото. Практикувайте редовно, но никога прекалено. Усетите ли болка , излезте от асаната.