Най-вероятно, след като сте прочели заглавието, сте си дали сметка, че задържате дъха си. Това е нормална реакция. Дишането се получава толкова естествено, че човек забравя да мисли за него. А не трябва, тъй като насищането на клетките с кислород е изключително важно за здравето.
 
Колко пъти сте чували израза “Спря ми дъха!”?! Било то от срам, страх или шок, от притеснение или просто от една хубава гледка? Неправилното дишане е абсолютен стрес за организма. То е и причината човек да се измаря по-бързо или да го заболи главата, тъй като кръвта не получава достатъчно кислород, което от своя страна е жизненоважно за добрата функция на органите и клетките.
 
Един от основополагащите аспекти на йога е дишането, тъй като то се координира с движението на тялото. По този начин, докато се изпълняват позите, фокусът е върху дихателния процес, което позволява на ума да се отпусне и мислите да останат на заден план. Всеки път, когато усетите напрежение или корема ви заболи, поемете дълбоко дъх и бавно издишайте.
 

Коремно дишане

По време на йога упражненията се диша коремно през ноздрите. Дихателният процес има три фази: вдишване, издишване и задържане на дъха. Вдишването започна с поемане на въздух с корема през носа. Ако не сте сигурни, че дишате с корема, поставете едната ръка върху него, а другата върху гърдите. При правилно коремно дишане трябва само ръката коята е върху него да се движи. Раменете са отпуснати и не се повдигат нагоре към ушите. Освен че коремното дишане се практикува в синхрон с позите, то може да се усвоява и в статично седнало или легнало положение, стига гърбът да остане прав. В повечето йога дихателни техники, издишването продължава два пъти по-дълго от вдишването. Приберете корема навътре, когато издишвате, но без да го стягате. Задържането на дъха се избягва при начинаещи. При напреднали, може да се задържа няколко секунди, но без да се чувства напрежение. Обикновенно в йога занятията се набляга постоянно на дишането, докато то не стане осъзнато.
NEWS_MORE_BOX
 
 

Дишане Юджай

Това е предимно успокояваща дихателна техника и помага за концентрация. Винаги, когато усетите, че вашите емоции ви завладяват, направете няколко вдишвания юджай и ще прогоните обсебващите мисли от съзнанието. Освен това юджай е извесна дихателна техника с това, че помага при дисбалансирана функция на щитовидната жлеза. Можете да я изпълнявате с или без физически упражнения, но не прекалявайте. Три вдишвания на ден са достатъчни при начинаещи. Поемете въздух през ноздрите и движете дъхът през гърлото, издавайки лек и ненатрапчив звук .Не трябва да чувствате напрягане в гърлото. Целта в Юджай е да се отпуснете, а не да ръмжите, затова не се насилвайте, докато го изпълнявате.
 
Кислородът е основен източник на енергия и здраве. Без храна тялото ще се бори седмици .Без вода може да се издържи дни, но без въздух не може да се живее повече от няколко минути. Животът започва и приключва с един дъх. Ценете го.