Депресия звучи страховито, но напоследък се говори по-открито за нея и без неудобство. Няма хора, които да са напълно застраховани срещу появата на депресия. Тя може да се появи внезапно или да я има от доста време и да се задълбочи.

 

Най-важното е да не стигате до емоционално разстройство, а това може да се случи чрез осъзнаване на проблемите и причините за вътрешни терзания и неудоволетвореност. Състояния като тревожност, страх, умора и безсъние могат да дадат начало на депресия, но не е задължително. Стигнете ли обаче до констатации като тези да се чувствате крайно самотни или напълно безполезни е време да помислите за себе си.


 

Депресията засяга цялостно човека както умствено, така и физически. Затова йога помата за избавяне от подобни състояния, защото работи комплексно върху всички телесни системи. Йога възстановява нервната система, чиято дейност се нарушава при депресия.

 

Детската поза “Баласана” помага за намаляване на тревожността и възвръща спокойствието. Ако се чувствате самотни, тази поза е вас. Освен това отпуска гръбнака и премахва натрупаното напрежение в раменете и плешките. Застанете на колене на пода и отпуснете горната част на тялото върху краката. Оставете ръцете отпуснати напред. Ако дишате трудно в тази позиция, може малко да отворите коленете. Останете така за няколко вдишвания.

 

Уттанасана е главоколянна поза възстановяваща съня, който е основен фактор за добро психическо здраве. Друга полза от нея, е че премахва неоснователната раздразнителност от малките неща. Застанете в изправена позиция. Вдишайте като изпънете ръцете нагоре и в издишването наклонете тялото надолу. Ако не стигате земята с ръце, може да поставите нещо под тях - йога блокчета или книги. Отпуснете лицето и корема в позата. Нека тялото да е спокойно и без напрежение. Дишайте през носа и после бавно изправете тялото нагоре.

 

Една от най-важните асани за отпускане на ума е поза Шавасана или легнала поза за релаксация. Превежда се на български като поза „Мъртвец“, което звучи ужасно, но идеята на позата е наистина тялото да е напълно отпуснато. Докато лежите на пода върху постелка или одеало, се опитайте да елиминирате всички грижи, които имате. Затворете очи и оставете тялото да потъва надолу. Може да минете мислено през всяка част от тялото и да я отпуснете.

 

Йога влияе положително на доброто храносмилане, което също е засегнато при депресия. Поза Рало или Халасана има уникално ползотворно действие върху правилното функциониране на храносмилателната система. Легнете на пода. Поставете ръцете под седалището. Те ще ви помогнат да повдигнете краката нагоре и да ги отпуснете зад главата. Опитайте се да свалите стъпалата на земята зад главата, но ако това ви е трудно можете да поставите възглавница точно под тях. Гърбът трябва да е прав, а не заоблен. Това може да се постигне с повече упражняване на асаната и като приберете максимално рамете навърте.

 

Освен заниманията по йога, е добре да се намерите цел или хоби. Чувствайте се нужни и премахнете всякакви чувства на вина и безпомощност. При депресивно състояние е препоръчително да практикувате йога в групи, отколкото сами в къщи.