7. Какво е синдром на неспокойните крака?

 

Синдромът на неспокойните крака е състояние, при което е налице силен дискомфорт  и желание за движение на краката в седящо или лежащо положение. Движението им временно успокоява това чувство. Симптомите на заболяването са по-тежки вечер и през нощта от колкото през деня и пречат на заспиването. Чувството за дискомфорт може да се усилва или намалява с времето, но се влошава при употреба на кофеин, недоспиване или по време на бременност.

 

Честотата на синдромът на неспокойните крака е 5% от хората на средна възраст и се увеличава на 10-20% при тези над 60-годишна възраст. Фамилна обремененост, недостиг на желязо и бъбречна недостатъчност се смята, че могат да причинят синдромът на неспокойните крака, въпреки че точния механизъм на заболяването не е изяснен. Друга възможна причина е периферната невропатия, която представлява увреда на нервите на краката или ръцете в следствие на хронични заболявания като диабет или алкохолизъм. Терапията включва лечение на основното заболяване.

 

Лекарства, които се използват за облекчаване на симптомите на заболяването са лекарства против епилепсия, мускулни релаксанти, приспивателни и опиоидни аналгетици (но те водят до зависимост в по-високи дози). По време на терапията се наблюдава феномен на „изчерпване на ефекта” на лекарствата, след като известен период от време успешно са облекчавали симптомите. В такива случи те се сменят с друго лекарство от горепосочените. Повечето от медикаментите за лечението на синдромът на неспокойните крака не са подходящи по време на бременност.

 

При бременност симптомите обикновено са най-тежки през първия триместър и тогава могат да се предпишат някои обезболяващи. Трицикличните антидепресанти и някои лекарства против гадене влошават заболяването и е необходимо да се избягват, но когато трябва да се приемат, те могат да се комбинират с медикаменти облекчаващи симптомите в краката. Някои промени в ежедневните навици, могат да облекчат до голяма степен симптомите на синдрома на неспокойните крака. Такива включват:

  • вани и масажи на краката
  • редовни физически упражнения
  • намаляване на тютюнопушенето и употребата на алкохол
  • добра хигиена на съня – лягане по едно и също време, използване на леглото само за сън и секс
  • избягване на кофеина
  • поддържане на вниманието заето преди лягане – скуката и сънливостта преди лягане влошават симптомите на заболяването. Играенето на видео игри, решаването на кръстословици, пъзели и други дейности, които занимават вниманието облекчават нуждата за движение в краката
  • прилагане на техники за релаксация и намаляване на стреса като йога, медитация и др.