1. Какво представлява безсънието?

 

Безсънието е състояние, при което човек трудно заспива, лесно се събужда или и двете. Когато човек страда от безсъние, обикновено се събужда изморен, което затруднява извършването на ежедневните му задължения. Продължителната липса на необходимото количество сън може да доведе до проблеми със здравето, намаляване на трудоспособността и качеството на живот.

 

Колко сън е нужен на човек е различна величина при всеки, но на повечето възрастни са необходими 7-8 часа на нощ. Смята се, че около 30-50% от населението е засегнато от безсъние през някакъв период от живота си, а при около 10% то е хронично.

 

Безсънието се класифицира според продължителността на проблема. Различните автори предлагат различни класификации, но като цяло се възприема следната:

  • Преходно (транзиентно) безсъние – продължаващо по-малко от седмица
  • Краткотрайно безсъние – между една и три седмици
  • Хронично безсъние – над три седмици

 

2. Какви са причините за безсъние?

 

Най-честите причини за безсъние включват:

 

Стрес – смяна на работата, ново жилище, притеснение за здравето или семейството, загуба на близък, развод или всички събития, които оценяваме като стресови и предизвикват тревожност, могат да доведат до безсъние

 

Депресия – страдащите от депресия или спят прекалено много или не могат да заспят. Обикновено, нарушен баланс на веществата в мозъка или тревогите, които депресията предизвиква пречат да заспиването.

 

Психични разстройства – шизофрения, биполярно афективно разстройство, неврастениите и други психиатрични заболявания често се придружават от безсъние.

 

Медикаменти – много лекарства, предписвани за различни заболявания, могат да доведат до нарушения в съня. Такива са някои антидепресанти, лекарства при сърдечни заболявания и нарушения в кръвното налягане, противоалергични, кортикостероиди, комбинации от някои обезболяващи, както и някои продукти за отслабване, съдържащи кофеин и други. Реакция на отказване от някои медикаменти, алкохол, успокоителни или стимуланти

 

Кофеин, никотин, алкохол – кафе, кола, чай и други напитки съдържащи кофеин са добре познати, като стимуланти, подтискащи съня. Никотинът в цигарите също действа като стимулант и пречи на заспиването. Алкохолът действа „упойващо” на нервната система и може да спомогне заспиването, но пречи на достигането на по-дълбоките фази на съня може да причини и събуждане през нощта.

 

Заболявания – хронична болка, състояния водещи до затруднено дишане или често уриниране могат да предизвикат затруднения в съня. Такива, които се свързват с безсъние са артрит, рак, сърдечна недостатъчност, сънна апнеа, белодробни заболявания, гастроезофагеална рефлуксна болест, хипертиреоидизъм, инсулт, болест на Паркинсон, Алцхаймер и други. Точното спазване на предписаното от лекаря лечение на даденото състояние, може да спомогне за облекчаване на безсънието.

 

Промени в работното време и пътувания – пътуването със самолет или работа на смени може да разстрои „биологичния часовник”, които контролира циклите сън-будност на организма

 

Лоша хигиена на съня – като хигиена на съня се означават навиците, които спомагат за добрия сън. Лошата хигиена на съня представлява лягането по различно време, нисък комфорт на мястото за сън, дълго лежане в леглото през деня.

 

„Заучено” безсъние – това състояние се получава при хора, които твърде много се тревожат, че не могат да заспят или се опитват прекалено усилено да заспят. Повечето такива хора спят по-добре, когато са далеч от мястото, където обикновено спят или не се опитват да спят (например, когато гледат телевизия или четат книга).

 

Ядене на голямо количество храна преди сън – яденето на малка закуска преди лягане не е проблем, при приема на по-големи количества храна може да предизвика тежест, чувство за парене в гърдите или корема и други неприятни усещания, които да попречат на заспиването.

3. Кои са рисковите групи хора, които могат да развият безсъние?

 

В допълнение на имащите гореспоменатите заболявания или навици, за някои групи хора се смята, че са в по-голям риск да развият безсъние. Такива групи са:

 

  • пътуващите на дълги разстояния
  • хората с често сменящ се график на работа
  • възрастни над 60 годишна възраст
  • тинейджъри, юноши
  • болни от психиатрични заболявания
  • бремени жени
  • жени в менопауза
  • злоупотребяващите с медикаменти и/или наркотици
  • алкохолици

4. Какви са симптомите на безсъние?

 

Освен трудното заспиване и лесното събуждане, страдащите от безсъние изпитват и други оплаквания, които се проявяват докато са будни и често те ги довеждат при лекаря. Най-честите симптоми при безсъние са:

 

  • често събуждане през нощта
  • умора от сутринта
  • нарушения в концентрацията, често правене на грешки
  • намалена памет
  • раздразнителност
  • нарушена координация
  • главоболие
  • симптоми от храносмилателния тракт

 

Често началото на симптомите може да се свърже с някакво стресово събитие като смяна на училището, работата, нова връзка, загуба на близък и други. 

 

Лекарска помощ трябва да се потърси, когато безсънието продължава повече от три седмици или по-малко, но нарушава дневните навици и задължения на болния.

5. Какви тестове могат да се направят за да се открие причината за безсъние?

 

Най-важна за откриването на причината за безсънието е правилно снетата анамнеза. Вашият лекар ще ви разпита за стресови събития свързани с началото на симптомите, предишни заболявания, приемани медикаменти, алкохол, кафе, наркотични вещества и навици свързани със съня. Физикалния преглед цели да открие признаци на заболявания, които могат да предизвикат безсъние.

 

Могат да се направят кръвни тестове за оценка на функцията на щитовидната жлеза, кръвно-газов анализ (при съмнение за хронично-обструктивна белодробна болест), както и по-специализирани тестове в лаборатории за изследване нарушенията на съня или неврологични отделения като полисомнография. Тя представлява изследване, при което, се преспива една нощ в лаборатория за изследване на съня, през която по време  на сън за тялото на изследвания са прикачени апарати следящи функцията на сърцето, нервната система, начина на дишане, движенията.

 

6. Какво е лечението на безсъние?

 

Основната цел на терапията е да се открие причината за безсъние. Лекуването само на симптомите рядко довежда до успех. В голяма част от случаите, безсънието е лечимо стига да се открие точната причина за него.

 

Като първоначално лечение, обикновено се прилага поведенческа терапия. Целта и е да се научат нови навици свързани със съня. Ефективността й е съизмерима с медикаментозната терапия, а в някои случаи е и по-голяма. По време на поведенческата терапия се прилага:

  • обучение на нови навици свързани със съня
  • техники за релаксация
  • когнитивна поведенческа терапия и др.

Приемането на медикаменти може да помогне за преодоляване на безсънието, когато има индикации за използването им и са предписани от лекар. Страничните ефекти от тях включват сънливост, нарушения в концентрацията, нарушения в равновесието, ажитираност и други.

 

Изследванията показват, че комбинирането на медикаменти и поведенческа терапия, в лечението на безсъние по-успешно от всеки един от двата метода по отделно. Най-голям успех има терапията, когато се избира конкретно за всеки пациент според причината. 

7. Как можем сами за да се справим с безсънието?

 

Лекарска помощ трябва да се потърси, когато безсънието продължава повече от три седмици или по-малко, но нарушава дневните навици и задължения на болния.

 

Следните съвети могат да се приложат за се справяне със безсънието:

  • Опитайте се да заспивате и да се събуждате по едно и също време
  • Не стойте в леглото, когато не спите – ако не можете да заспите до 20 минути, станете и правете нещо друго, например четене на книга
  • Използвайте леглото само за сън и секс – не четете, работете или гледайте телевизия в леглото
  • Опитайте различни техники на релаксация
  • Избягвайте дремките през деня, намалете ги до най-много 30 минути и не ги правете след 15:00 
  • Направете спалнята си максимално комфортна за сън
  • Правете упражнения най-малко по 20-30 минути на ден
  • Избягвайте кафето, алкохола и цигарите – тютюнопушенето и пиенето на кафе след обяд пречат на заспиването. Въпреки, че алкохолът може да ви помогне да се заспите, сънят не е пълноценен и често може да се събуждате през нощта
  • Попитайте вашия лекар дали лекарствата, които приемате за вашите заболявания допринасят за безсънието ви. Също така проверете дали други продукти , които приемате съдържат кофеин и други стимуланти
  • Избягвайте да ядете големи количества храна преди лягане
  • Скрийте часовниците в спалнята – настройте будилник за да знаете кога да се събудите, но след това скрийте всички други часовници в стаята. Колко по-малко знаете колко е часа, толкова по-добре ще спите

8. Какви са усложненията от безсънието?

 

Обикновено безсънието не се свързва със сериозни усложнения. Въпреки това, продължителното несправяне с него и причината за него може да доведе до физически и психически проблеми, които сериозно да намалят качеството на живот.

Усложнения, които могат да следват безсънието включват:

  • увеличен риск от инциденти причинени от нарушена концентрация – пътнотранспортни произшествия и други
  • повишен риск от депресия
  • затлъстяване
  • намалена функция на имунната система