2. Какви са причините за безсъние?

 

Най-честите причини за безсъние включват:

 

Стрес – смяна на работата, ново жилище, притеснение за здравето или семейството, загуба на близък, развод или всички събития, които оценяваме като стресови и предизвикват тревожност, могат да доведат до безсъние

 

Депресия – страдащите от депресия или спят прекалено много или не могат да заспят. Обикновено, нарушен баланс на веществата в мозъка или тревогите, които депресията предизвиква пречат да заспиването.

 

Психични разстройства – шизофрения, биполярно афективно разстройство, неврастениите и други психиатрични заболявания често се придружават от безсъние.

 

Медикаменти – много лекарства, предписвани за различни заболявания, могат да доведат до нарушения в съня. Такива са някои антидепресанти, лекарства при сърдечни заболявания и нарушения в кръвното налягане, противоалергични, кортикостероиди, комбинации от някои обезболяващи, както и някои продукти за отслабване, съдържащи кофеин и други. Реакция на отказване от някои медикаменти, алкохол, успокоителни или стимуланти

 

Кофеин, никотин, алкохол – кафе, кола, чай и други напитки съдържащи кофеин са добре познати, като стимуланти, подтискащи съня. Никотинът в цигарите също действа като стимулант и пречи на заспиването. Алкохолът действа „упойващо” на нервната система и може да спомогне заспиването, но пречи на достигането на по-дълбоките фази на съня може да причини и събуждане през нощта.

 

Заболявания – хронична болка, състояния водещи до затруднено дишане или често уриниране могат да предизвикат затруднения в съня. Такива, които се свързват с безсъние са артрит, рак, сърдечна недостатъчност, сънна апнеа, белодробни заболявания, гастроезофагеална рефлуксна болест, хипертиреоидизъм, инсулт, болест на Паркинсон, Алцхаймер и други. Точното спазване на предписаното от лекаря лечение на даденото състояние, може да спомогне за облекчаване на безсънието.

 

Промени в работното време и пътувания – пътуването със самолет или работа на смени може да разстрои „биологичния часовник”, които контролира циклите сън-будност на организма

 

Лоша хигиена на съня – като хигиена на съня се означават навиците, които спомагат за добрия сън. Лошата хигиена на съня представлява лягането по различно време, нисък комфорт на мястото за сън, дълго лежане в леглото през деня.

 

„Заучено” безсъние – това състояние се получава при хора, които твърде много се тревожат, че не могат да заспят или се опитват прекалено усилено да заспят. Повечето такива хора спят по-добре, когато са далеч от мястото, където обикновено спят или не се опитват да спят (например, когато гледат телевизия или четат книга).

 

Ядене на голямо количество храна преди сън – яденето на малка закуска преди лягане не е проблем, при приема на по-големи количества храна може да предизвика тежест, чувство за парене в гърдите или корема и други неприятни усещания, които да попречат на заспиването.