1. Какво представляват витамините?

Витамините са нискомолекулни органични вещества, необходими за нормалното функциониране на организма. Те се включват в обмяната на веществата на тялото. Участват в процесите на растеж и развитие на организма и поддържат биохимичния баланс при възрастните. Витамините имат изразена биологична активност в много малки количества. Те не са източник на енергия или „строителен материал“ за клетките, но влияят на тези процеси. Участват в различни химични реакции на клетъчно ниво като образуват специфични ензими с конкретна цел. След края на тази реакция се произвежда друг ензим, който рециклира остатъците на предходния. За да синтезира ензимите и да поддържа правилното си функциониране, организмът се нуждае постоянно от витамини и минерали. Те активизират и регулират функциите, освен на ензимите, и на хормоните в тялото. Витамините са необходими и за успешното освобождаване на енергията от храната.

 
Недостатъчният прием на витамини води до нарушения на физиологичните процеси и функции на организма. Дефицитът на витамини нанася поражения на здравето, спада имунитетът и се появява склонност към развитие на състояния на хиповитаминози и заболявания. При недостатъчен прием на витамини, недоимъчно хранене, диетични режими, както и при неадекватна абсорбция на витамините при болести, засягащи червата, се развиват дефицитни състояния, водещи до заболявания на организма. Витамините са от съществена полза при наличие на нарушения на различни физиологични процеси.
 
Съществуват различни витамини и витаминоподобни вещества. Организмът се нуждае от всички тях, тъй като всеки участва в различни метаболитни процеси в тялото, както и един витамин не може да бъде компенсиран с друг или друго химично вещество. Витамините взимат участие във формирането на костите и тъканите, превръщането на мазнините, въглехидратите и белтъците.
 

 

2. Какви са видовете витамини?

 

Разпознават се две групи витамини: водно- и мастноразтворими. Групирането им обяснява техни специфични свойства - как се транспортират и съхраняват в организма.
 
Мастноразтворимите витамини се разтварят в мазнини, а не във вода, от тук произлиза и наименованието на групата. Те се транспортират в организма чрез липидните съединения в кръвта. Съхраняват се в мастните тъкани в организма и черния дроб, поради което не е необходимо да се приемат ежедневно. Мастноразтворими витамини са А, D, Е и К.
 
Водноразтворимите витамини се разтварят във вода. Това определя бързото им отделяне от организма чрез урината (те не могат да се съхраняват в тялото в значителни количества) и необходимостта от постоянното им набавяне. Водноразтворими витамини са всички витамини от група В - B1, B2, В3 (РР), B5, B6, B9, B12, Н и витамин С.

 

3. Могат ли да се предозират витамините?

Попаднал в организма всеки витамин се свързва със специфичен протеин. Така се формира активен ензим, който влиза в регулация на физиологичните процеси. Специализираните протеини имат праг на насищане. След като той бъде постигнат, излишното количество от съответния витамин започва да се натрупва в организма или се извежда чрез урината.
 
Тъй като мастноразтворимите витамини се транспортират чрез липидните съединения в кръвта и се съхраняват в мастните тъкани при техния редовен прием в продължителен период от време всеки ден могат да се натрупат в организма до токсични равнища. Над това ниво витаминът започва да вреди на организма. При прекомерен прием се стига до състояние на хипервитаминоза с проява на характерни оплаквания. Ето защо е необходимо периодите на прием на витамините А и Е да се редуват с периоди на почивка. Препоръчително е те да се взимат при необходимост, в препоръчителните профилактични, а при дефицитни състояния в терапевтичните дози, предписани от лекар.
 
Витамин D се синтезира в кожата под влияние на слънчевите ултравиолетови лъчи. Обикновено се изписва при кърмачетата, при дефицит на слънчева светлина, например в субполярните и полярни ширини през зимния сезон, както и при дефицитни състояния.
 
Витамин К също се синтезира от организма в необходимото му количество, така че неговият прием във вид на добавка не се налага, освен при заболявания, които водят до неговия дефицит, по преценка на лекар. Той има връзка с кръвосъсирването, намалява проницаемостта на стените на съдовете.
 
Поради свойствата на водноразтворимите витамини и бързото им извеждане от организма, тази група витамини изисква ежедневно набавяне.
Водноразтворимите витамини лесно се разрушават при съхранението и кулинарната обработка на хранителните продукти. Имайки предвид и факта, че съдържанието на витамини и минерали в плодовете и зеленчуци значително е намаляло през последните десетилетия, с храната не може да се осигури необходимото за организма количество. За поддържане на постоянен баланс на водноразтворимите витамини е необходимо те да се приемат от допълнителни източници, във вид на таблетки или сиропи.
 
Тези витамини не могат да се предозират, организмът използва необходимите му количества и изхвърля излишъка. Въпреки това не е желателно да се прекалява с дозите, тъй като няма да има полза от тях – всяка доза над необходимото ще бъде изведена от тялото, а прекомерните количества могат да натоварят бъбреците. Ето защо те не бива да се приемат повече от препоръчителните дози за деня.

4. Как се набавят витамините?

Организмът синтезира в много малки количества витамини - витамините D, К и В3. Голяма част от витамините се набавят чрез храненето. Осигуряват се най-вече чрез консумация на свежи подове и зеленчуци, сокове, житни и бобови култури и произведените от тях продукти, на мляко и млечни произведения, риба ,черен дроб, месо, яйца, бирена мая, ядки.
 
За да се осигури необходимото количество витамини за организма обаче, е необходимо богато разнообразие на хранителния режим и консумираните продукти. Факт е, че дори при изпълнение на това условие, не могат да се поемат такива количества храна, които да осигурят необходимите ежедневни потребности на организма от всички витамини. Това, че с храненето, поради ред причини, като сезонност при продуктите, зависимост на разпространението им от климатични и географски условия, особености на традиционна национална кухня, неправилно хранене, икономически причини, организмът не получава редовно необходимите му количества от всички витамини, може да доведе до дефицит на някои от тях, особено при изтощаване, състояния на стрес, замърсена околна среда, заболявания, което налага прием от допълнителни източници.

5. Кои витамини са най-важни?

 

Всички витамини са важни за организма, тъй като всеки участва в много специфичен процес на обмяната на веществата и не може да бъде заменен. Кои витамини обаче е най-важно да се приемат, имайки предвид специфичните им особености – да се синтезират или не от тялото, да се натрупват или не в организма, колко често и в какви количества се срещат в хранителните продукти, типични за традиционното национално хранене, сезоните, здравословното и емоционалното състояние?

 

Витамините от група В представляват органични субстанции с различна химична структура. Организмът не може да функционира без тях. С тяхно участие той превръща приетата храна в енергия, регулира клетъчните процеси. Витамините от група В са биологично активни в ниска концетрация. Участват във въглехидратния, белтъчния и липидния метаболизъм, както и в синтеза на нуклеиновите киселини:
 
В1 (тиамин, аневрин) участва в обмяната на въглехидратите, белтъците и мазнините.
В2 (рибофлавин, лактофлавин) и В3 (никотинамид, ниацин) – в клетъчните окислително-редукционни процеси.
В3 (витамин РР, ниацин, никотинова киселина) - участва в траспорта на водород и в окислително-възстановителните процеси, понижава нивата на холестерола и триглицеридите.
В5 (пантотенова киселина) – участва в синтеза на коензим А, който участва във всички химични реакции на клетката.
В6 (пиридоксин, адермин) - участва в обмяната на аминокиселините и мазнините.
В9 (фолиева киселина, фолацин) - в обмяната на аминокиселините, стимулира и регулира кръвообразуването и растежа.
В12 (цианкобаламин) - в обмяната на нуклеиновите киселини и в изграждането на нервните клетки, регулира кръвообразуването.
 
Витамин С (аскорбинова киселина) участва в окислително-възстановителните процеси, в обезвреждането на токсични вещества в организма, в образуването и възстановяването на тъкани, както и в биосинтезирането на хормони. Укрепва стените на кръвоносните съдове.
Едно от най-важните му свойства е, че поддържа естествения имунитет и прави организма устойчив на различни инфекции.
 
А (аксерофтол, ретинол) е съществен за зрението, участва в състава на зрителния пурпур, образуването на кожата и лигавиците.
Е (токоферол) има важно значение за репродуктивната функция на организма, за синтензирането на полови хормони, необходим е за оплождането и износването на плода. Това е витаминът с най-силни антиоксидантни свойства.