1. Каква е връзката между секса и храненето?

От милиони години човекът се е опитвал да разгадае тайната на добрия секс - използвани са различни афродизиаци, различни етерични масла, докато се стигна до възхода на виаграта. Последните изследвания показват, че около 30% от успеха на усилващите мъжката възбуда и около 50% от успеха на повишаващите женската сексуалност лекарства се дължи на самовнушението. Т.е. в тези случаи не самите субстанции, а мозъчната дейност е тази, която реално подобрява сексуалния живот.
Напоследък се говори доста често за това, че както много други аспекти на здравето, така и сексът се влияе до голяма степен от това, което приемаме с храната. Определени хранителни продукти влияят по различен начин върху половия живот. Тук се изброяват няколко храни, които подпомагат сексуалността и правят секса с любимия човек още по-наситен и вдъхновяващ.

2. Кои вещества подпомагат сексуалната функция?

Храни, богати на ненаситени мастни киселини - със сигурност това са различните видове риби. Те подобряват функционирането на нервната система, а оттам и центъра на удовоствие.

Храни, богати на L-аргинин - това е аминокиселина, която има високо съдържание в зелените зеленчуци, фъстъците, орехите, кореновите зеленчуци, овесената каша, чесъна. Тя подобрява циркулацията, а оттам и еректилната функция. Изследванията показват, че аминокиселината подобрява значително сексуалната активност у мъжа. Предстоят изследвания за доказване ефекта и върху женската еректилност.

Соята - от една страна този вид храна подобрява влажността на влагалището, влияейки на естрогенови рецептори в тази област. От друга страна купира някои от симптомите на настъпващата менопауза, като горещите вълни например.

3. Каква е ролята на наднорменото тегло?

Храни, намаляващи телесното тегло ще имат ефект и върхху еректилната дисфункция. Отдавна е известно, че затлъстяването е рисков фактор за понижена еректилна функция и по-ниски нива на тестостерон. Това обяснява благоприятния ефект на храните, насочени към понижаване на килограмите, върху сексуалния живот.

От друга страна ексцесивният прием на белтъци намалява продължителността на живота, показват проучванията. Предполага се, че ако хората се хранят със зърнени храни, плодове, зеленчуци и с малко животински продукти, те ще са по-здрави. От месото се препоръчва рибата, нискомаслените продукти и по-рядко червено месо. Такъв тип диета намалява общото количество калории и има за резултат намалено ниво на IGF-1, който има отношение към канцерогенезата

Много от хората консумират до 50% повече протеини от препоръчваното и в резултат на това са със свръхтегло и затлъстяване. Предполага се, че консумацията на твърде много белтъци не само повишава риска от карцином, но и ускорява остаряването.

4. Каква е ролята на мазнините?

Храни, които влияят добре на сърцето, са добри и за пениса - хранителните продукти, които най-общо пречат на правилното функциониране на сърцето, като мазните продукти например, водят до образуване на плаки по хода на артериите, и оттам до недобро кръвоснабдяване на редица части на организма, включително и на гениталната област. Така се нарушава не само самата ерекция, но и сексуалното удоволствие.

Мазнини трябва да се приемат в определени граници. От друга страна обаче самите мазнини са нужни за изграждането на половите хормони. От холестерола се произвеждат тестостерона и естрогените. Ето защо неговото недостатъчно приемане с храната също води до еректилна дисфункция. Храните, които съдържат подходящ за усвояване холестерол, който не води до обременяване на кръвоносните съдове, са зехтинът, ядките и сьомгата.

Американският диетолог М. Уолкър, подчертава, че трябва така да се състави всекидневния порцион, че храненето да може да обезпечава енергийните потребности на организма. Според него, трябва да се ядат по-малко мазнини и колкото може повече продукти, богати на целулоза. За тези, които искат да съхранят или повишат сексуалната си енергия, Уолкър е разработил цял сборник правила, които между другото способстват и общото оздравяване на организма.

Не бива да се забравя, че начинът по който е поднесена храната преди секс също има голямо значение и е предразполагащ фактор, прелюдия към интимната част. Подобаващата обстановка и отношение към партньора ще го предразположи за позитивни сексуални преживявания.