5. Каква е диетата при болните с диабет 1 тип?

Диетата трябва да осигурява нормален енергиен баланс за тялото, спазването и трябва да нормализира кръвната захар и липидите. Въглехидратите трябва да набавят 55-60% от калорийния внос, но предимно за сметка на полизахаридите като нишесте. Ограничават се монозахарите-до 10%. Белтъчините трябва да бъдат около 0,8 грама/кг. телесно тегло. Трябва да се избягва по-голямо количество белтъци поради риск от бъбречно увреждане.

 

Избягват се храни, богати на холестерол, (мазнни храни, яйчен жълтък), трябва да се приемат повече ненаситени мазнини (риба и рибни масла, маслинов зехтин), трябва да се приемат в обилно количество растителни фибри (има ги в голямо количество в зеленчуците) и т.н. Болните от 1 тип диабет обикновено отслабват на тегло и затова при тях трябва да се спазва изграждащ и поддържащ калоричен режим. За децата се предпочита изграждащ режим (35-50 kcal/кг), а при възрастните с ненаднормено тегло- поддържащ (25-30 kcal/кг). Важно за болните при определяне на диетата им е т.нар. "хлебна единица" или "въглехидратна единица". Една въглехидратна единица съдържа 12 грама въглехидрат, а при разграждането на всеки грам въглехидрати се отделят 4kcal.. Това трябва да се използва за изчисление на енергийния прием, болните трябва да се научат да боравят сами с хлебните единици. По принцип за диабетиците не съществуват забранени храни, а има забранени количества.

 

Желателно е болният да спазва режим на хранене с прием на храна в определени часове, съобразени с прилагането на инсулина. Съобразени с тази схема обикновено трябва да са и физическите активности. Това спомага за най-добра адекватност на инжектирания инсулин на моментните инсулинови нужди на организма и избягване на хипогликемия. Създаването на нови видове инсулин и оптимизирането на схемите за лечение цели да наподоби максимално естествената секреция на инсулин от панкреаса като отговор спрямо различните по време и обилност хранения и физическа активност.

 

Физическата активност улеснява независимото от инсулина навлизане на глюкоза в мускулите. Препоръчва се поне 30-40 мин. ходене на ден както и всякакъв вид физическа активност без травмиращи спортове. Добрият двигателен режим оказва благоприятно влияние върху сърдечносъдовата система, оросяването на крайниците и т.н.