Усилена работа във фитнеса, тренировки с наблягане на силовите упражнения, подходяща диета и като краен резултат - качване на килограми. Фитнес експертите съветват да не изпадаме в паника. Според Рондел Кинг, специалист, занимащ се със спортна физиология в Спортния център на Нюйоркския университет, този резултат е напълно в реда на нещата.


Причината е, че ако вдигаме тежести, ние не само горим мазнини, но паралелно с това изграждаме мускулна маса, която е със значително по-голямо тегло в сравнение с мастната тъкан. По този начин дори и да качваме тегло, тялото продължава да изглежда стегнато и слабо.


Твърде тежките тренировки поставят тялото в режим на прекомерно натоварване. Това се приема за стресов фактор за организма и съответно мускулите започват да хипертрофират, за да поемат повишените изисквания към тях – съответно и теглото се повишава. Очевидни симптоми на претрениране са нарушения в съня, намаляване на производителността, включително зачестяване на боледуването от банални инфекции, поради понижаване на имунната защита, следствие преумора.



Вместо това трябва да намерим баланс между тренировките и почивките между тях, за да предотвратим прекомерното натоварване на тялото.


В обратния случай – при прекратяване на тренировките често е налице редуциране на теглото, поради загубата на мускулна маса. Друга причина за загубата на тегло е повишеното количество на стресови хормони при претренирали, които водят отново до загуба на мускулна маса. При съмнение за ендокринно заболяване е добре да се направи консултация със съответния специалист по ендокринология и болести на обмяната.


Друг важен елемент, който е със значение за регулация на теглото е подходящата диета. Това, което е важно да се отбележи е, че без значение какво правим като упражнения, ако храненето не е подходящо, вероятно няма да получим резултатите, които искаме. Важно е да се подчертае още и че диетата не може да бъде универсална. Това, което може да дава добри резултати при един трениращ не винаги е подходящо за друг.


Ако основната цел е загубата на тегло е препоръчително да се прави комбинация от кардио- и силови тренировки три до пет пъти в седмицата. При необходимост е подходящо изготвянето на програма от специалист.