Оптималният начин на хранене е от съществено значение, ако желаете да постигнете максимални резултати във фитнес залата. Съществува общоприето мнение, че въглехидратите са есенциален източник на гориво по време на тренировка, като в същото време играят важна роля за насърчаване на възстановяването. Ролята на протеините във фитнеса обаче не е никак по-маловажна.


Вече няма никакво съмнение, че приемът на протеин помага за покачване на мускулната маса, допринася за по-бързото възстановяване след тренировка и предлага по-задоволителни резултати за спортуващите. Но какво точно представляват протеините, кои са различните видове протеини и как да ги приемаме, за да се радваме на задоволителни резултати?

 


Какво представлява протеинът?

Протеинът е един от трите основни макронутриента, наред с мазнините и въглехидратите. Той се състои от аминокиселини, свързани помежду си с пептидна връзка. Основните аминокиселини, които изграждат човешките протеини са 20 на брой. 11 от тях са заменими, докато останалите 9 спадат към семейството на незаменимите аминокиселини. Разликата между заменимите и незаменимите аминокиселини е, че първите могат да бъдат синтезирани в човешкото тяло, докато вторите не могат, поради което трябва да бъдат набавяни отвън.

 

Протеинът изпълнява редица важни роли в тялото. Той участва в клетъчната структура на всички тъкани и органи, изпълнява ензимни и хормонални функции, играе транспортна роля в кръвта и служи като регулатор на метаболизма. Освен всички тези роли, протеините могат да служат и като източник на енергия.

 

Кои са основните видове протеини?

От гледна точка на храненето, протеините могат да бъдат разделени на 2 основни вида - животински и растителни. Основната разлика между двата вида се изразява в техния аминокиселинен профил. Животинските протеини са пълноценни или завършени протеини, което означава, че съдържат всичките 9 незаменими аминокиселини. Растителните протеини, от своя страна, се считат за непълни или незавършени протеини, тъй като в техния строеж липсва поне една или няколко незаменими аминокиселини.

 

Животински протеини

  • Суроватъчен (млечен);
  • Казеин (млечен);
  • Яйчен;
  • Телешки;
  • Пилешки 

 

Растителни протеини

  • Оризов;
  • Соев;
  • Грахов;
  • Тиквен;
  • Конопен;
  • Орехов

 

Когато става въпрос за покачване на мускулна маса и постигане на максимални резултати, суроватъчният протеин няма равен. Този вид млечен протеин е проучен най-задълбочено, а резултатите от изследванията не могат да бъдат по-единодушни. Ефектът на суроватъчния протеин върху стимулацията на мускулен растеж и възстановяването след тренировка са несравними. Ето защо, този протеин се препоръчва за спортисти и хора, които желаят да увеличат мускулната си маса и сила. 

 

Какво представлява суроватъчният протеин?

Суроватъчният протеин, наричан още суроватка, е един от основните протеини в млякото. В аминокиселинния му профил влизат всичките 9 есенциални (незаменими) аминокиселини, което го прави пълноценен протеин с висока биологична стойност. Другият ключов момент, относно суроватъчния протеин, е фактът, че той е особено богат на аминокиселини с разклонена верига (BCAA), които подпомагат синтеза на мускулна тъкан.

 

Суроватъчният протеин обикновено се предлагат под формата на прах, който може да бъде разреден с вода или добавен към смутита и сокове. Спортуващите обикновено приемат суроватъчен протеин на прах за да подобрят резултатите си във фитнес залата, да повишат силата си, да подобрят възстановяването след тренировка, както и за изгаряне на излишните мазнини.


Суроватъчният протеин, който се предлага под формата на добавка, може да бъде разделен на 3 основни вида, а именно концентрат, изолат и хидролизат. 

 

  • Суроватъчен протеин концентрат - състои се от около 70 - 80% протеин, известни количества захари и мазнини. Идеален за покачване на маса.
  • Суроватъчен протеин изолат - състои се от 90% протеин или повече. Съдържа нищожни количества захари и мазнини. Идеален за покачване на чиста мускулна маса.
  • Суроватъчен протеин хидролизат - известен още като хидролизирана суроватка, този вид протеин е предварително усвоен чрез допълнителни ензими, за по-бързо асимилиране от тялото. Идеален е за бърз синтез на мускулна маса.

 

Как да приемаме суроватъчния протеин на прах?

Времето за прием, както и количеството, зависят до голяма степен от вашите индивидуални цели, хранителен режим и телесна маса. За максимални резултати, суроватъчният протеин на прах трябва да се приема непосредствено след тренировка. Това време е известно като “анаболен прозорец” и продължава от 30 до 120 минути след физическо натоварване. Колкото по-рано, толкова по-добре.

 

Що се отнася до препоръчителната дневна доза, тя е от порядъка на 1 - 2 грама суроватъчен протеин на килограм телесна маса. Преди употреба прочетете упътването и се запознайте внимателно с препоръките на производителя.

 

Финални думи

Протеинът е изключително важен хранителен компонент, не само за изграждане на мускулна маса, но и за повече сила, по-добро възстановяване и по-нисък процент телесни мазнини. Когато става въпрос за максимални резултати във фитнес залата, суроватъчният протеин заема челно място сред хранителните добавки.

 

Този вид протеин предлага изключително здравословен начин за добавяне на повече и по-качествени аминокиселини към вашия хранителен режим. Той е пълноценен протеинов източник, който се абсорбира ефективно от човешкото тяло.

 

Суроватъчният протеин на прах е особено важен за спортистите, културистите и любителите на фитнеса, които желаят да качат мускулна маса и сила, докато същевременно изгарят ненужните мазнини.

 

Когато говорим за мускулна печалба и загуба на мазнини, суроватъчният протеин наистина е царят, но не забравяйте, че за да извлечете максимални ползи от неговия прием, трябва да го съчетаете с постоянство и усърдна работа във фитнес залата. Ключът към желаната фигура се крие в комбинацията от оптимално хранене, правилен тренировъчен режим и адекватна почивка.