Все повече специалисти сигнализират, че се увеличават пациентите с артрозна болест в различни стави, изкривявания на гръбначния стълб, както и остеопоротични процеси. Плашеща е статистиката за пациенти на 25-30 години, които страдат от начални форми на артроза.


Като причини се посочват цялостният начин на живот - липсата на култура на движение, масово обездвижване. Освен това при по-младите се наблюдава прекомерно натоварване на дадени крайници без необходимата подготовка и загряване.


Тревожно много са и изкривяванията на гръбнака още в детска възраст, които също се отразяват на състоянието на ставите в долните крайници. Това е естествено – когато има проблем в оста на тялото, да бъдат засегнати и другите стави.



При смяната на сезоните, особено с настъпването на есента, рецепторите за болка стават по-сензитивни, поради което пациенти с костно-ставни заболявания започват да се оплакват от влошаване на симптомите в увредените стави.  В действителност обаче само е „проговорил” рецепторът, докато организмът се настройва към новите климатични промени. Затова, със застудяването не бива да се намалява движението, тъй като то подпомага оросяването, а от там и захранването на ставата.


Ако все пак, човек реши да спортува и страда от износване на ставата, „шипове“ (остеофитоза) или други подобни заболявания, не бива да избира силови спортове. Плуването е подходящо за всички, както и гимнастиката вкъщи. Ако пациентът има желание да избере друг спорт, трябва да се консултира преди това с лекуващият лекар, за да не усложни състоянието си.


Спортът е отлично средство да се поддържат ставите, които нямат собствено кръвообращение, и изискват двигателна активност.


Когато няма болка, натоварването може да е по-голямо, но не прекомерно. Колко точно да бъде то при различните състояния, също трябва да определи лекуващият лекар, но по пътя на проба-грешка и самият пациент може да установи златната среда за натоварване. Във всички случаи, първото нещо, за което следва да положи усилия пациентът е да намали теглото си. Всеки килограм отгоре утежнява състоянието на ставите. Наднорменото тегло създава компресия върху тях и ускорява процеса на износване на ставния хрущял.


Първа стъпка както за намаляване на килограмите, така и за поддържането им е слизането от колата и предприемане на все по-дълги маршрути, които да изминаваме пеш. Отначало може да се започне с вървене една спирка пеша, впоследствие да увеличаваме разстоянието. За целта обаче са необходими удобни обувки. Важно е да не се пести от тях, защото тези с лоша изработка предполагат лоша ортопедична извивка и могат да усложнят здравословния проблем.


Място е възможността за прием на храни, богати на хондроитин, омега-3 мастни киселини, глюкозамини. Възможно е и приемът под формата на добавки, но трябва да бъде добре разучен техният произход предварително, тъй като пазарът предлага и много нискокачествени препарати.


Добавяне на силови тренировки два пъти седмично към физическата активност също има положителен ефект върху ставите. Важен принцип е да се прекъсне програмата за упражнения, ако тя стане прекалено трудна за изпълнение или директно причини болки в ставите (но не и мускулни болки). Въпреки че обикновено говорим за очевидните ползи от упражненията, в някои случаи е най-добре да оставим тялото да си почине. 


Обездвижването се характеризира с липса на енергия, сънливост и постоянна умора. Заседяването води до по-бързо стареене на клетките, намалена циркулация на кръвта с поява на отоци, болка в краката и риск от тромбоза. Ефектът дори се отразява на концентрацията и други когнитивни функции. 


Специалистите съобщават за загуба на мускулна сила и здравина на костите, обездвижването лишава от гъвкавост тялото, особено изразено при по-възрастните, които се затрудняват при елементарни усилия. Не на последно място, липсата на движение е реален риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания и диабет, тъй като тялото не изгаря мазнините и кръвната захар.


Библиография:
1.    CDC, Physical Activity for Arthritis
2.    American College of Rheumatology; Exercise and Arthritis