В рамките на последните няколко години все по-често започна да се говори за повишаване на процента деца с неправилна стойка и гръбначни изкривявания. Учените алармират, че обездвижването и прекомерното използване на модерните технологии от подрастващите могат да доведат до гръбначни изкривявания, по подобие на наблюдаваните такива преди повече от 100 години, когато детския труд е бил част от жизнения стил на хората от това време. Днес учените наричат това явление или отклонение от правилната стойка „Gameboy Bag“ (гръб на играч).

Почти всеки втори възрастен, в някакъв етап от живота си е страдал от скованост и болки в областта на гръбнака. Стресът, заседналия начин на живот и небалансираното хранене неминуемо оказват негативно въздействие върху здравето и виталността ни в най-широк смисъл.

Целта на настоящия материал е да ви запознае с един изключително лесен, ефективен и достъпен метод за противодействие на всичко описано по-горе, а именно изометричните упражнения. Накратко, те се свързани с генериране на мускулно съпротивление или още упражняване на сила, без реално да се наблюдава движение.  Това ги прави изключително подходящи за хора от всички възрасти, защото подобряват мускулния тонус и общото здравословно състояние на пациента, по един изключително щадящ ставите начин. С оглед темата на настоящия материал, най-често изометричните упражнения се препоръчват с цел:

  • Укрепване на мускулатурата на торса (раменен пояс, коремна и гръбна мускулатура), което води до намаляване на болката и усещането за скованост при пациенти с дископатии и/или дискови хернии;  
  • Корекция на неправилна стойка;
  • Лечение на гръбначни изкривявания;
  • Възстановяване след раждане, травми и хирургически интервенции на гръбнака.


Популярността на тези упражнения идва и от факта, че мога да се правят почти навсякъде, по всяко време, без предварителна подготовка и не изискват специални уреди. Тъй като този тип упражнения се изпълняват с тежестта на собственото тяло, се възприемат за базови, при развитието на мускулния контрол. Пример за едно от най-популярните е планкът. Той обхваща изключително голяма група мускули, отговорни за силата, издръжливостта и стабилността на тялото.

NEWS_MORE_BOX

 


 

При редовно практикуване се наблюдава: облекчаване на болките в шията и кръста, повишава се тонуса на мускулите в областите на гърба и корема, гърдите, раменете и тила, което позволява да държите раменете изпънати назад, а гърба си идеално изправен за по-дълго време, без да усещате умора и напрежение. Изпълнението му в странична позиция, с опъната ръка, работи на няколко нива. От една страна укрепва мускулите, подобрява баланса,  а посредством разтягане подобрява тяхната еластичност. Именно поради всички описани фактори се счита, че планкът е перфектната комбинация между силово и стречинг упражнение.

С постоянство и упоритост имате възможност да подобрите качеството си на живот и редуцирате болките в областта на гръбнака. Както всяко ново начало и този процес изисква воля. Да, правилно разбрахте, това е процес, към връщане на тялото към здравословното му състояние, към волята за живот, изпълнен с удоволствие от движението и физическата активност. Живот без болка и ограничения от моментното състояние или възрастта.