Креатинът е аминокиселина, която се намира предимно в мускулите на тялото, както и в мозъка. Набавянето на креатин става чрез консумацията на морски дарове и червено месо – макар и на нива далеч под тези в синтетично произведените добавки с креатин. Черният дроб, панкреасът и бъбреците също могат да произвеждат около 1 грам креатин на ден.

 

Тялото съхранява креатина като фосфокреатин предимно в мускулите, където се използва за енергия. В резултат на това хората приемат креатин, за да подобрят своите спортни постижения, както и да увеличат мускулната си маса.


 

Хората също приемат креатина перорално за лечение на определени мозъчни заболявания, невромускулни състояния, застойна сърдечна недостатъчност и други състояния. Локалното използване на креатин може да бъде полезно за третиране на старееща кожа.

 

Изследване на употребата на креатин за специфични дейности и състояния показва:

  • Увеличаване на силата, размера на мускулите и производителността. Употребата на креатин може да позволи на спортист да върши повече работа по време на сериите от упражнения или спринтовете, което води до по-големи печалби в сила, мускулна маса и представяне. Креатинът често се използва от спортисти, участващи в периодични дейности с висока интензивност, които изискват бързо възстановяване при тренировка и състезание.
  • Предотвратяване на наранявания. Пероралният прием на креатин може да намали честотата на дехидратация, мускулни крампи и наранявания на мускулите, костите, връзките, сухожилията и нервите;
  • Редки синдроми. При деца с определени синдроми на дефицит на креатин, пероралните добавки с креатин могат да подобрят някои симптоми.
  • Когнитивни способности и здраве на мозъка. Приемът на креатин може да подобри представянето по време на задачи, изискващи мисловни процеси, особено при възрастни хора;
  • Саркопения и здраве на костите. Приемът на креатин може да помогне за противодействие на свързаното с възрастта постепенно намаляване на мускулна маса и спад в минералната плътност на костите;
  • Стареене на кожата. Ранните изследвания показват, че кремовете, съдържащи креатин и други съставки, прилагани върху лицето всеки ден в продължение на шест седмици, може да намалят увисването на кожата и бръчките при мъжете. Друго проучване споменава, че крем, съдържащ креатин и фолиева киселина, подобрява увреждането от слънцето и намалява бръчките;

Според проучванията, хората, които имат ниски нива на креатин, като вегетарианците, изглежда имат най-голяма полза от добавките с креатин.

 

Референции:
1. Simon DK, et al. Caffeine and progression of Parkinson's disease: A deleterious interaction with creatine. Clinical Neuropharmacology
2. Trexler ET, et al. Creatine and caffeine: Considerations for concurrent supplementation. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism
3. Dolan E., et al. Beyond muscle: The effects of creatine supplementation on brain creatine, cognitive processing, and traumatic brain injury. European Journal of Sport Science
4. Mayo Clinic. Creatine