Високоинтензивните интервални тренировки, наричани още HIIT, са много ефективен метод за изгаряне на излишните мазнини в тялото. Това е потвърдено с помощта на систематичен преглед и мета-анализ.

 

Този вид тренировки включват редуването на упражнения с висок интензитет, с такива с нисък интензитет или с кратки интервали на почивка.


 

Високоинтензивните интервални тренировки са изключително ефективни при хора, които трудно постигат желаните от тях резултати. Според изследванията този тип физическа активност стимулира изгарянето на мазнини повече от аеробните упражнения.

 

Екип от специалисти направиха анализ на обобщени резултати от 18 контролирани интервенционални проучвания за ефектите от високоинтензивните интервални тренировки върху скоростта на изгаряне на мазнини по време на тренировка.

 

В тях са включени общо 511 възрастни участници, които са разделени на три групи.

 

В едната група хората участват в контролирани високоинтензивни интервални тренировки, в другата практикуват аеробни упражнения с умерена интензивност. Третата група е контролна, което означава, че тези участници не извършват физическа активност.

 

Продължителността на фитнес програма варира от 2 до 14 седмици, като в повечето проучвания практикуващите високоинтензивни интервални тренировки спортуват три пъти в седмицата.

 

От наблюденията се установява, че високоинтензивните интервални тренировки значително стимулират изгарянето на мазнини в тялото и то не само по време на провеждането ѝ.

 

Те стимулират изгарянето на мазнини и при извършване и на други видове физическа активност, като бързо ходене, плуване и други спортни дейности.

 

Според специалисти метаболизирането на мазнините се подобрява само след четири седмици високоинтензивни интервални тренировки и продължава да се подобрява с времето.

 

След 12 седмици на активни тренировки се очаква при всяка минута физическа активност да се изгарят допълнително 0,13 грама мазнини. За някой, който се занимава със 150 минути физическа активност на седмица, това предполага изгарянето на приблизително 10 килограма допълнителни мазнини за едно десетилетие.

 

При хора с наднормено тегло резултатите са още по-добри.

 

Практикуването на различни аеробни упражнения, например бягане, също могат да подобрят метаболизма на мазнините, но за постигане на по-добри резултати се изисква повече време.

 

Информация за ползата от високоинтензивните интервални тренировки е публикувана в British Journal of Sports Medicine.

 

Референции:

https://bjsm.bmj.com/content/early/2022/07/06/bjsports-2021-105181