Съществува още една причина да се уверите, че получавате достатъчно витамин D. Високите му нива са свързани с по-добро фитнес състояние. Ако трябва да сме по-точни, проучване, публикувано в European Journal of Preventive Cardiology, показва, че хората с по-високи нива на витамин D имат сравнително по-добра сърдечно-респираторна функция, която от своя страна е мярка за нивото на аеробното здраве.

 

В новото проучване екипът от учени анализират състоянието на почти 2 000 души от САЩ на възраст между 20 и 49 години. Освен да дадат кръвни проби, участниците също така е трябвало да преминат стандартен физически тест, за да се отчете максималното количество кислород, което тялото може да използва по време на тренировка. (т.нар. VO2 max). Колкото по-високи са нивата на VO2, с толкова по-добра сърдечно-респираторна функция се отличава участникът.


 

Оказва се, че хората в групата с най-високи нива на витамин D се радват на VO2 индекс, който е с около 3 единици по-висок от този в групата с най-ниски нива на витамина. Въпреки че изследователите не изследват конкретния механизъм, отговорен за наблюдаемия резултат, тяхната хипотеза гласи, че дори клетките в сърдечните мускули притежават рецептори за витамин D – от там и възможността витаминът да влияе както върху синтеза на нужните за мускулите протеини, така и върху производството на енергия в съответните клетки.

 

Излагането на слънце е лесен и надежден начин за един организъм да получи витамин Dвитамин, който се изисква за регулиране на калция и фосфора, както и за поддържане на костната структура. При децата липсата на витамин D може да причини рахит, а при възрастните да доведе до остеомалация.

 

Поради тази причина, освен от слънцето, витаминът може да се набави от някои хранителни продукти като сьомга, скумрия, херинга, сардини, червено месо и яйца. Витамин D се добавя и към всички изкуствени млека за кърмачета, както и към някои хранителни добавки за възрастни.