Всеки се разболява, но въпросът е подходящо ли е да се тренира в рамките на този период. По време на тренировка организмът работи на пълни обороти – учестено и дълбоко дишане, потене, ускоряване на пулса, натоварване на мускулите. Когато сме здрави по-лесно се адаптираме към условията на натоварване, за разлика от изтощения организъм по време на инфекция.


Как  упражненията се отразяват на имунната система?

След дълга и изморителна тренировка ние сме по-възприемчиви към инфекциозните причинители. Така например бягането по време на маратон може да намали имунните сили на организма до 72 часа. За разлика от това една енергична тренировка няма същия ефект върху защитните сили на организма. Освен това умерено интензивната тренировка може реално да потенцира имунитета.



За разлика от това интензивна тренировка, с дълга продължителност може да доведе до потискане на имунната защита, поради което се препоръчват леките натоварвания в рамките на периода на инфекции на горните дихателни пътища.


Проучване върху връзката между физическата активност и честотата на инфекции на дихателните пътища показва, че нетрениращите се разболяват в пъти по-често от редовно практикуващите спорт. Най-здрави са спортисти, които тренират поне 3 пъти в седмицата. За разлика от това тези, при които броят на тренировките надхвърля 4-5 пъти седмично се разболяват значително по-често.


Упражненията не са единственият значим фактор, който има отношение към имунната система. Влияние оказва и стресът. Наличието на стресови фактори тригерира каскада от хормонални промени. При остър (внезапен) стрес организмът реагира дори с повишаване на имунните сили на организма, но при хроничния стрес (месеци или дори години) влиянието върху имунната система е отрицателно.


Когато сме болни организмът ни и по-конкретно имунната система вече се намира под стрес. Ако добавим и интензивни тренировки е много вероятно да се претоварим и да влошим състоянието си.


В същото време редовна гимнастика се препоръчва при пациенти с ХИВ инфекция и рак. Причината е модулацията върху имунната система. Установен е потенциращ ефект върху т. нар. лимфоцити Т- клетки убийци, които директно увреждат чуждородните агенти.


Тренировките се преустановяват по време на симптоми като висока темпратура, главоболие, треска, отпадналост, повръщане или диария. Леки тренировки се преопръчват при симптоми като болка в гърлото, хрема, запушен нос или кашлица.