Травмите или увредите на задната бедрена мускулна група или ишиокрурална мускулатура (англ. Hamstrings) са едни от най-упоритите в спорта, които твърде често хронифицират или се повтарят често поради неправилна или невнимателна рехабилитация. Недобре възстановените мускули и бързото включване на пациента в активна спортна дейност също може да бъде причина за възвръщането на травмата.

 

Какви са най-честите увреди на задната бедрена група мускули?



 - частични разкъсвания на мускулните влакна, които могат да бъдат придружени с кръвонасядане;
 - преразтягане на мускула, което може да доведе до частични разкъсвания на мускулни влакана.

 

Друга травма, която обаче не е в самия мускул е разкъсването на обвивката на мускула - т.н. фасция.


След уточняване на вида на травмата след направен клиничен преглед от специалист - ортопед и при необходимост образни изследвания като ядрено магнитен резонанс, ултразвуково изследване може да се пристъпи към постепенна рехабилитация.


Често схващанията са, че пациентът тряба да си почива, да не се натоварава. Да, пациентът, ако е активен спортист няма да провежда активни спортни дейности, но това не означава, че мускулът не трябва да работи.


Какво можем да направим, когато пациентът се намира в остра фаза, веднага след травмата?

 

Първата стъпка в рехабилитацията на увредена мускулна тъкан е да се намерят начини този мускул да работи, без да причиняват допълнителни наранявания. Изометричното упражнение е идеално за острата фаза на проблема. Всъщност, изометрията може да се определи като мускулна контракция, при която дължината на мускула не се променя. С други думи, мускулът работи, но не създава никакво движение в телесните сегменти. Задната бедрена група сгъва коляното и разпъва (екстензира) тазобедрената става. Факт е, че изометрията помага и намалява болката и е ефективен първоначален начин да се започне възстановяването след травма, независимо на коя мускулна група. Добър пример при възстановяването на ишиокруралната мускулатура е т.н. упражнение “мост” (англ. Bridging) Фиг.1.

 


Фиг. 1. Bridging - основна позиция.

 

Измометричните упражнения имат много приложения, както в силовите спортове, така и в рехабилитацията. Те са ефективен начин за загряване на мускулите за движение, както и намаляване на чувствителността и болката след травма. Изометричните контракции позволяват на пациента/спортиста да активира възможно максимално количество мускулни влакна и може да помогне за оптимизиране на нервната система за ефикасни мускулни контракции. Този процес често се нарича "активиране" на мускулите, които често след травма или операция са инхибирани ( с намален мускулен тонус). В допълнение към активирането, изометричните силови тренировки развиват и мускулната сила, която е изключително важна.

 

Вариантите на упражнението “Bridging” са много и включват както използване на “фитбол” топка, “bridging” на един крак и много други. Важно е да се знае, че пациентът трябва да бъде обучен да разпознава признаците на преумора или лимитът на натоварване на мускула. Мускулът може да бъде трениран и в другите две възможни мускулни контракции - изотонична и ексцентрична.


Важно е да се знае, че забавяйки се с рехабилитацията на увреден мускул, това може да доведе до появата на нефункционала тъкан - сраствания (англ. “scar tissue”).

 

За тази цел могат да бъдат включени различни пасивни методи на терапия като мобилизация с инструменти (ergon терапия), транзверзални/напречни фрикции и др.

 

Други фактори, които влияят на възстановяването на задната бедрена мускулна група са адекватно активирана и силна седалищна мускулатура, добра централна мускулна стабилност (англ. “core stability”), мобилни сгъвачи в тазобедрените стави и др.

 

В статията са дадени само примерни упражнения и техники повлияващи увредени задни бедрени мускули. Преди започване на рехабилтация си направете консултация с ортопед, физиотерапет/кинезитерапевт.