Леден душ след тренировка? Звучи повече стресиращо, отколкото релаксиращо, но практиката добива все повече популярност. Методът на Уим Хоф е свързан с физическите и психологическите ползи от „потапянето“ в ледената вода. Той съчетава студена терапия, дихателни техники и идеята да се движим извън нашата зона на комфорт, като така работим за засилване на имунитета, подобряване на съня, намаляване на възпалението и разбира се, за по-доброто настроение.


Можем ли наистина да получим всички тези предимства само от студен душ? Фитнес инструкторите зад Океана имат обяснение защо студените душове са толкова добри и защо трябва да ги включим в рутината след редовната тренировка.


Експертите подчертават, че студените душове няма да помогнат за увеличаване на силата и издражливостта на тялото, но са чудесни във възстановяването. Едно от най-забележителните предимства при вземане на студен душ след тренировка е, че той може да помогне за намаляване на мускулната болезненост и подуването. Това е същия принцип като прилагането на леден компрес върху мускул, но за цялото тяло.



Всичко това е свързано с факта, че студената вода „свива“ кръвоносните ви съдове, което води до намаляване на метаболитната активност, което пък ограничава подуването. Но ползите от душа продължават и след това – знаем, че когато сме измръзнали и тялото ви отново се загрее, кръвта отново се връща в засегнатите мускули. Това помага да се премахнат всички нежелани странични продукти като млечната киселина по-ефективно и доставят ключови хранителни вещества и енергия на мускулите и органите.


Душът със студена вода също свива и стеснява кръвоносните съдове около сърцето. Това означава, че сърцето трябва да работи малко по-усилено, за да поддържа кръвта, която тече през тялото. С течение на времето това може да подобри кръвообращението и цялостното здраве, но за това се изисква време и постоянство.


Според изследвания на Университета по медицина във Вирджиния студените душове задействат и освобождаването на невротрансмитерите, повишаващи настроението. А това ще зареди с енергия, бодрост и по-добро настроение.


Препоръката разбира се, е да не скачаме в дълбокото още от първия път. В началото е добре да се започне с 20 до 30 секунди в края на нормалните си душове, а след това да надграждаме според усещанията и нуждите си.