Множество проучвания откриват връзка между умерените физически упражнения и силната имунна система. Проучванията също така откриват и повишен риск от заболяване при хора, които извършват интензивни физически упражнения. Тези привидно противоречиви констатации карат много хора да се чудят дали техните фитнес тренировки помагат или вредят на имунната функция на тялото.

 

Истината е, че науката още не е разкрила напълно всичко за връзката между физическото натоварване и имунитета. Голяма част от изследванията върху тази връзка са сравнително нови и все още са доста противоречиви. Докато някои изследователи предоставят доказателства за връзката между тежките упражнения и намаления имунитет, други казват, че данните са погрешно интерпретирани. Въпреки това почти всички учени са съгласни, че са необходими повече изследвания, за да бъде даден окончателен отговор на този въпрос.



Обикновено човек преминава през две до три инфекции на горните дихателни пътища всяка година. Изложени сме на вируси през целия ден, но някои хора са по-податливи на настинка или грип от други. За това е възможно физическата активност да играе роля, но трябва да бъдат взети предвид редица взаимосвързани фактори. Два важни фактора са интензивността на физическите упражнения и продължителността на тренировките.

Умерени физически упражнения и имунитет

Въпреки че имунологията на упражненията е сравнително нова област (повечето статии по темата са публикувани след 1990 г.), повечето от данните подкрепят положителната връзка между извършването на упражнения и промените в имунната система. Въпреки това интензивността на упражненията има значение. Когато умерените упражнения продължават по-малко от 45-60 минути, възникват както краткосрочни, така и дългосрочни ползи от тях.

 

В краткосрочен план леките упражнения намалява хормоните на стреса. Изследователите са наблюдавали и други ползи, включително подобрен имунен отговор и по-ниско възпаление. Учените са открили, че тези ползи могат да бъдат от особена стойност за хората, които страдат от затлъстяване или се опитват да овладеят заболяване.

 

Според някои специалисти, когато умерените упражнения се повтарят почти ежедневно, има кумулативен ефект, който води до дългосрочно подобряване на имунния отговор. Проучванията показват, че хората, които ходят пеша по 40 минути на ден страдат наполовина по-малко от болки в гърлото или настинки, отколкото хората, които не спортуват.

 

В по-дългосрочен план, умерените физически упражнения също насърчават малки противовъзпалителни ефекти и е възможно да подобряват метаболизма на глюкозата и липидите. Учените съобщават за намалени хронични възпаления и подобрени имунни маркери при някои заболявания, като рак, ХИВ, сърдечносъдови заболявания, диабет, когнитивно увреждане и затлъстяване.

 

Изследователите също са забелязали, че може да има засилен антитяло-специфичен отговор, когато ваксинациите са предшествани от еднократно умерено упражнение, въпреки че са необходими повече изследвания, за да бъде установена напълно тази полза.

Енергични физически упражнения и имунитет

Изследванията по отношение на енергичните, продължителни физически упражнения са по-малко последователни. Въпреки че има ясни връзки между тежките тренировъчни натоварвания и намаления имунитет, не е ясно дали упражненията причиняват имунна супресия.

 

Някои по-ранни доказателства в областта на имунологията на упражненията навеждат на мисълта, че твърде многото интензивни упражнения могат да намалят имунитета. Изследванията показват, че повече от 90 минути упражнения с висока интензивност за издръжливост могат да направят спортистите податливи на заболяване до 72 часа след тренировъчната сесия. По време на интензивно физическо натоварване тялото произвежда определени хормони, които могат временно да понижат имунитета.

 

И по-нови изследвания показват, че повтарящите се усилени упражнения са свързани с потисната имунна функция, повишени симптоми на инфекции на горните дихателни пътища, латентна вирусна реактивация и нарушен имунен отговор към ваксини. Този тип имунна супресия най-често се наблюдава при професионални спортисти и войници.

 

Много изследователи в областта на имунологията на упражненията смятат, че повтарящите се тежки упражнения с висока интензивност, продължаващи над два часа, могат да компрометират имунната система.

 

Като пример, има многократни съобщения за маратонци, които са имали по-високи от нормалните нива на заболяване в седмиците малко преди и малко след тяхното състезание. Въпреки това някои учени твърдят, че данните са били неправилно интерпретирани.

 

Авторите на доклад от 2018 г. сочат, че някои от проучванията от маратоните са имали недостатъци и се нуждаят от преоценка. По-конкретно, те твърдят, че някои клетъчни промени, за които първоначално се съобщава, че са вредни за имунната функция, всъщност са признаци на подобрена имунна функция. Техният доклад се опитва да развенчае няколко дългогодишни вярвания, че упражненията могат да увредят имунното здраве.

 

Референции:
1. Nieman DC, Wentz LM. The compelling link between physical activity and the body's defense system
2. Simpson RJ, Campbell JP, Gleeson M, et al. Can exercise affect immune function to increase susceptibility to infection?
3. Centers for Disease Control and Prevention. Common Colds: Protect Yourself and Others
4. Sreenath S. Exercise and immune system. International Journal of Physical Education, Sports, and Health