Зимата е пред прага ни, а коледното настроение идва неминуемо на фона на снежната обстановка и украсата навън. Но този уют често ни стимулира да се настаним удобно в топлото одеяло, а не толкова да помислим как да излезем и да се раздвижим. И така докато всичко се случва все по-бавно и по-бавно, неусетно стигаме до момента, в който се оказваме с 1-2 пръста мазнини в повече.


Наистина се оказва на моменти непосилно трудно да напуснем топлото място пред камината или телевизора и да излезем на студа, за да тренираме. Обаче трябва да си признаем, че и зимата си има своя чар. А също и зимните спортове. Сега е времето да се качите на ски или сноуборд, ако досега не сте го правили.


Според експертите в пъти по-здравословно е да се спортува през зимата, отколкото през лятото, имайки предвид, че през зимата денят е по-кратък и по-голямата част от времето си го прекарваме, лежейки на дивана, изяждайки големи количества калорична храна.



Освен физиологичните ползи, изследванията показват, че натоварванията на открито през зимата могат да увеличат енергията ни, да намалят депресията и тревожността, да увеличат разхода на калории и да подобрят настроението.


Тренировките в студа изискват повече усилия. Сърцето е по-натоварено, а зимните условия (заледявания, киша, сняг) изискват повече работа от определени мускулни групи, в сравнение с упражненията върху сух терен. От своя страна тези различия носят и своите ползи за организма.


Ако искате да карате колело, имайте предвид ефекта на охлаждащия вятър. Въздушната струя намалява градуса на възприеманите температури. Така минус 10 градуса бързо могат да дадат усещане за минус 20.


Колкото по-студен е въздухът толкова по-важно е правилното дишане. В противен случай се води до бързо охлаждане и изсъхване на лигавиците. Дишането трябва да бъде винаги през носа, тъй като въздухът се нагрява и същевременно с това овлажнява и филтрира.


Възможно е през зимата чувството за жажда да е по-малко, но все пак приема на достатъчно течности е важен.


За активност при зимни температури е важно подходящото облекло. Най-добре е в началото на тренировката да Ви е леко хладно. Най-външният слой на дрехите трябва да бъде ветроустойчив, но и от дишаща материя. Многото слоеве не са удачен вариант за зимните спортове.


За най-близкия до кожата слой трябва да бъде избрана дреха със свойства, потискащи потенето и изтеглящи влагата от кожата. Вторият слой трябва да действа като изолация - вълнените дрехи са подходящи за задържане на топлината. За най-външния слой подберете водоустойчиви и ветроупорни дрехи, които позволяват на тялото да диша.


След тренировка важно значение има веднага да се облечете със сухи дрехи. По-добре 20 секунди без блуза в студа, отколкото 15 минути с мокри дрехи в колата.


Приблизително 40% от топлината на тялото се губи от главата, поради което се препоръчва задължителното носене на шапка. Дори и в облачно време през зимата се препоръчва носенете на слънчеви очила. Те пазят не само от слънцето, но също така и от студения вятър. Не за подценяване е и кремът за лице, който трябва да бъде с висок слънцезащитен фактор.


За повечето градски жители скъсеният ден често означава по-ранно лягане, по-дълъг сън, повече време за път в трафика, което от своя страна генерира повече стрес, нездравословни промени в диетата, потиснато настроение и в крайна сметка до по-слаба работоспособност и лоша производителност. На фона на всичко изброено – последното, за което ни идва на ум е да потренираме.


Зимата често се оказва и сезонът на извиненията. Празници, отпуски, ваканции, настинки, бързо се стъмва и какво ли още не, което превръща извинението в навик.