Нови детайли за връзката между храненето и издръжливостта по време на тренировки, разкрива проучване, публикувано в Journal of American College of Nutrition.


Според учените Средиземноморската диета осигурява редица ползи за организма – има отношение към намаляване на кардиоваскуларния риск, а в пряка връзка с това се понижава честотата на редица хронични заболявания. Много от храните, които се включват в диетата са богати на антиоксиданти. Те оказват не само противовъзпалителен ефект, но се характеризират и с алкализиращи свойства.


В проучването участват общо единадесет души – от които седем мъже и четири жени. В рамките на четири дни участниците се придържат стриктно към режима на т. нар. Средиземноморска диета, като в менюто преобладават растителни продукти. След изтичането на този период участниците изминават по 5 километра на бягаща пътека.



Една до две седмици след провеждането на първия тест участниците отново се подлагат на диета, но този път – на т. нар. „западен тип диета“, която включва основно консумация на рафинирана захар, сол и наситени мазнини. Тази диета се прилага отново в рамките на четири дни, след което лицата се подлагат на теста с бягане, който се състои в избягване на 5 километра по бягаща пътека.
Изследователите провеждат и тестове за мускулна сила. Те се състоят в тест за вертикален скок и тест на ръкохватки.


Тестовете показват, че резултатите от участниците след придържане към Средиземноморската диета са средно с 6% по-ефективни от последващите след режим на т. нар. „западен тип диета“.


Според професор Вайс, който е главният автор на проучването, резултатите разширяват съществуващите доказателства за ползите от Средиземноморската диета, като показват, че ефективността ѝ за подобряване издръжливостта на участниците е налице дори само в рамките на четири дни.


Важно е да се отбележи, че тези ползи бързо се губят при преминаването към „западния тип диета“, като по този начин се подчертава важността на дългосрочното придържане към средиземноморската диета. Подчертават се не само ползите за здравето, но и адаптацията при натоварване, имаща отношение към по-добрите спортни резултати.