Често се наблюдава тенденцията начинаещите във фитнес залата да наблягат основно на кардио тренировките и значително на по-късен етап да включват силови упражнения. Най-честата причина е недостатъчната база от упражнения, с които да са наясно – видове, правилно изпълнение, повторения и брой на сериите.


Но за оформянето на стегнато и красиво тяло основно значение имат именно силовите тренировки. Факт е, че мускулите по време на физическа активност стимулират горенето на калории, но този проес продължава и по време на покой, непосредствено след тренировата.


Засилване на мускулатурата подобрява мускулната сила, както и укрепване на ставните връзки и лигаменти. В резултат на това рискът от травми значително се понижава, тъй като слабият ставен апарат предрапозлага към получаване на травма дори и при по-леки тренировки. Укрепналата мускулатура, от своя страна позволява по-добро поддържане на гръбначния стълб – независимо дали в областта на врата или кръста – по цялото му протежение.



Изграждането на стабилен мускулен корсет на торса подобрява стойката и съответно намалява вероятността за проява на болки следствие статично напрежение при продължително седене в една поза, седнали и без движения.


Тестостеронът е хормон с основно значение за увеличаване на мускулната маса. Това е и причината при мъжете мускулатурата да е по-развита в сравнение с жените. Поради тази причина дамите могат спокойно да наблегнат на силовите тренировки също, без да се опасяват от вероятността за развитие на твърде масивна мускулна маса, тъй като нивото на тестостерон при тях е в значително по-малки количества.


Основно значение при силовите тренировки има изграждането на основа, върху която да се надгражда сложността на упражненията. В началото се започва с кратка и опростена програма, която включва упражнения за всички основни мускулни групи.


Мястото на кардио тренировката е основно като загряващ елемент при силовите тренировки. Тя има своето важно значение, тъй като незагрятата мускулатура е податлива на травми. Основното натоварване – след загрявката винаги се последва от разгрявка, която най-често включва разтягане – стречинг.