Протеините са основнaта необходима суровина за изграждането на нова мускулна тъкан и за постигане на по-позитивен ефект от фитнес тренировките. Затова консумирането на протеинови шейкове е редовна практика в периода непосредствено преди или след физическото натоварване. Протеиновите шейкове са вкусни и полезни, а единствената въпросителна около консумирането им е кога ефектът е по-креативен – преди или след тренировката. Изясняването на тази дилема може да помогне за повишаване ефекта от фитнеса.

 

Белтъчините следва да са основна съставка на менюто на всеки човек, придържащ се към здравословно хранене. Стандартната препоръка е за ежедневно консумиране на протеин в количество поне 0,4 г на килограм телесно тегло. За активно спортуващите хора обаче това количество е крайно недостатъчно за успешното възстановяване и укрепване на мускулатурата. Затова на тях се препоръчва поне двойно по-висок ежедневен прием, а протеиновите шейкове са сред най-приятните и лесни начини за удовлетворяване на повишените протеинови нужди.


 

Протеинови шейкове може да се консумират по всяко време между храненията, а по отношение ползите от консумирането им преди или след тренировка има ясни научни доказателства.

 

Периодът около 30 минути след започване на тренировката се означава като „анаболитен прозорец“ и се счита, че това е период, в който мускулите „попиват протеина като гъба“. Затова разпространеното схващане гласи протеиновият шейк да се консумира точно в рамките на този анаболитен прозорец, за да бъдат белтъчините напълно усвоени от мускулатурата. Последните данни обаче сочат, че анаболитният прозорец се простира върху доста по-голям период от преме и не се разпростира само във времето след тренировката.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Затова според повечето експерти ефектът от протеиновия шейк следва да е еднакво позитивен, независимо дали той се консумира преди, или след тренировката. Ползите за укрепване на мускулатурата ще бъдат еднакви и в двата случая.

 

Тази зависимост е доказана от специализирано проучване сред 20 активно трениращи мъже, разделени в две групи. Първата група консумирала протеинов шейк преди тренировка, а втората – след. В рамките на 10-седмичен режим не са установени разлики в степента на укрепване на мускулатурата при двете групи. Затова по-правилно би било всеки фитнес любител да консумира протеиновия си шейк изключително според собствения си вкус и възможности. За позитивния ефект от тренировката по-важното е да се набавя необходимото количество протеин, а не кога ще се консумира той.