Протеините са един от основните компоненти на здравословното хранене. Според британско изследване, публикувано в Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesity, адекватният прием на белтъчини повишава усещането за ситост, помага в контрола над телесното тегло, подсилва мускулатурата и премахва редица предпоставки за сърдечносъдови заболявания. Оптималното дневно количество протеин зависи от два основни фактора – текущите телесна маса и физическа активност.
 
Текущото становище на Световната здравна организация е, че ориентировъчната дневна доза (ОДП) белтъчини за мъже е 56 г, но според уважаваното списание Clinical Nutrition and Metabolic Care, тази дозировка е под абсолютния минимум.
 
Белтъчините са от изключително значение за поддръжката на силни и здрави мускулни влакна, поради което активно спортуващите имат нужда от повече протеини от неспортуващите. Съвременните изследвания сочат, че физически активните мъже имат нужда от 1,4 до 2 г белтъчини за всеки кг телесна маса, което се равнява на 109-155 г дневно за 75-77 кг мъж.
 
Макар тези цифри да варират и според индивидуалните хранителни навици, максимално допустимият дневен прием не бива да надвишава 2,5 г. Количества над този лимит водят не само до затлъстяване и повишен риск от сърдечносъдови нарушения, но създават предпоставки и за диария, гадене, повръщане, главоболия и летален резултат при системно предозиране. 
 
От друга страна, за неспортуващите, абсолютният минимум е 0,8 г за кг телесна маса дневно. Придържането към нископротеинови диети или умишленото изключване на достатъчно протеини води до отслабване на скелетната мускулатура; прогресивна загуба на мускулна маса; отслабена имунна система, предразполагаща към по-чести инфекции; увреждане на кератиновите образувания – кожа, коса и нокти; сърдечна недостатъчност и други тежки симптоми. 
 
При спазването на хранителни режими за отслабване, важи едно златно правило: колкото по-малко калории се приемат дневно, толкова по-голям процент от тях трябва да идват от белтъчините. Понеже за изгарянето на калории е необходима мускулна маса, която да ги изразходва, се съветва дори при спазване на диети, дневният белтъчен прием да не пада под 0,8 г/кг. 
NEWS_MORE_BOX
 
Мъжете, които едновременно спортуват от 3 до 5 дни в седмицата и спазват диета, трябва да приемат минимум един грам белтъчини за килограм телесна маса, в противен случай както спортната активност, така и строгият хранителен режим се обезсмислят.
 
Дневните протеинови нужди могат да се задоволяват с малки количества разнообразни храни, богати на ралични аминокиселини. В 100 г телешка пържола се съдържат 36 г белтъчини, а същото количество пилешко месо – 30-35 г; 100 г сирене има 32 г; 100 г соеви зърна – 17 г; 100 г бобови зърна – 17 г; 100 г яйца – 13 г; 100 г кисело мляко – 8 г, а 100 г риба тон или сьомга – 26 - 28 г.