Приемът на достатъчно течности е изключително важен по всяко време, но ролята на хидратацията се удвоява, когато се вземат предвид редовните фитнес тренировки.

 

Недостатъчният прием на вода може да ускори появата на умора и да намали цялостния ефект от фитнеса. От много голямо значение обаче е не само оптималната хидратация, а и времето, когато се пие повече вода – преди, по време или след тренировката.


 

Всеобщо и доказано схващане е, че за максимален ефект от фитнеса и за намаляване риска от травми, трябва да се разпределя правилно приема на вода в периода около всяка тренировка.

 

Вода преди тренировка
Оптималният вариант за постигане на максимален ефект от фитнеса е тренировката да започне при идеален баланс на течностите в организма. Т.нар. хомеостаза, или поддържането на вътрешната течна среда на организма, е от първостепенно значение за нормалния приток на кръв към мускулатурата, за доставяне на кислород и хранителни вещества и бъроз изнасяне на обилното количество отпадни продутки, които активните мускули отделят. За започване на тренировката с идеален баланс на течностите е важно да се приеме достатъчно вода преди фитнеса. Количеството й зависи основно от индивидуалните особености на всеки – тегло, ръст, тип на мускулатурата и др. Като осреднени минимални количества се препоръчва прием на поне 500 мл вода 2 часа преди тренировка и още 250 мл до 15 минути преди нея.

 

Вода по време на тренировката
Тук също има идеален вариант, който обаче е труден за осъществяване. Препоръчително е да се приема количество вода, покриващо изцяло тази, загубена при потенето. Разбира се, то зависи изцяло от температурата и интензивността на тренировката и винаги е различно. Затова препоръчителният минимум е 0,5 до 1 литър вода за всеки час тренировка. Много важно е тя да се дозира през около 15 минути и да не се приема наведнъж, въпреки понякога силната жажда.

 

Вода след тренировка
Почти винаги след тренировка тялото е леко дехидратирано. Обяснението е просто – колкото повече вода пием по време на тренировка, толкова повече се потим и загубите често са по-големи от приетите количества течности. Затова много важно е загубите да се възстановят поне в рамките на 2 часа след тренировката, защото вода продължава да се губи и непосредствено след фитнеса. За изчисляване на точното необходимо количество някои експерти дават практичен съвет. Според тях е добре всеки трениращ да премери теглото си преди и след тренировка и да приема по 1,5 литра вода за всеки загубен килограм тегло – загубите така или иначе се дължат основно на дехидратацията.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Алтернативи на водата
За фитнес тренировка, продължаваща по-малко от 1 час, чистата вода е идеален вариант за поддържане баланса на течностите в организма. При всяко по-продължително натоварване обаче трябва да се имат предвид повишените нужди на организма от минерали и от калории, особено при хората, които тренират не за отслабване, а за трупане на мускулна маса. От значение е водата да се допълни с пресни сокове, изотонични разтвори и други спортни напитки.

 

Оптималната хидратация и набавянето на достатъчно минерали преди, по време и след тренировка означава по-малко крампи, разномерно разпределение на енергията, по-малка преждевременна умора, по-нисък риск от травми. Всичко, което ще подсигури оптималния ефект от всяка фитнес тренировка.