С навлизането в студеното полугодие започва и зачестяване на респираторните инфекции, което е в пряка връзка с повишената циркулация на различни вируси, за които входна врата са горните и долните дихателни пътища.


Често вирусните инфекции преминават в рамките на до седмица и се разминаваме с хрема и леко зачервено гърло. Но в някои случаи вирусите могат да причинят първична вирусна пневмония, както и да станат медиатор за наслагване на бактериална инфекция, която да доведе до развитието на бронхопневмония.


Възпалителните промени при пневмониите засягат част от белодробната тъкан и с това намаляват значително дихателната повърхност. Усложненията са свързани с последващо разрастване на съединителна тъкан, която е нефункционална и намалява белодробния капацитет.



Дихателните упражнения не само подобряват циркулацията на кръвта в белите дробове и улесняват отхрачването, но и подпомагат работата на сърцето.


Началото на дихателната гимнастика започва със самомасаж на гръдния кош отдолу – нагоре, по посока на часовниковата стрелка в рамките на 4-5 минути. По този начин се подпомага по-бързото дрениране на белите дробове и съответно отхрачването.


Продължава се с дълбоко вдишване при извеждане на главата назад и максимално издишване при отвеждането и напред. Правят се 5 до 7 повторения. Същите упражнения се правят и с извиване на главата вляво и вдясно, с дълбоки вдишвания при отвеждане на главата и максимално издишване при връщане в начална позиция.


От стоеж срещу стена и с ръце върху нея, за опора – на 1 се свиват ръцете и гърдите се доближават до стената, като паралелно с това вдишваме дълбоко. Последва издишване по време на връщането в първоначална позиция.


За разгъване на белодробната повърхност и подобряване на дрениращата функция е подходящо свиването на краката към тялото, помагайки с ръце и издишвайки. Тялото и главата също се навеждат напред. При връщане в първоначална позиция вдишваме дълбоко. Упражнението се повтаря 8-10 пъти и се изпълнява от седеж.


Сходно упражнение може да бъде изпълнено и от изправено положение, но се сгъва само единият крак, след което се прави смяна.


При подобряване на състоянието могат да бъдат включени и упражнения с гирички. От изправен стоеж гиричките се вдигат на нивото на раменете и леко вдишваме, на 2 – ги вдигаме до горе и вдишваме максимално докрай. На 3 – смъкваме ръцете до раменете и издишваме част от въздуха, а на 4 – се връщаме до начална позиция и издишваме максимално.